شناسهٔ خبر: 139823 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راهداری استان اعلام کرد؛

طرح راهداری محوری، گامی موثر در راستای افزایش ایمنی جاده ای کردستان

کردستان معاون راهداری کردستان گفت: طرح نگهداری محوری راههای شریانی و اصلی استان، با رویکرد افزایش بخشندگی راه، ایمنی تردد و منظر آرایی در سطح جاده های کردستان توسط ۲۰۰ نفر از نیروهای راهداری و با استفاده از ۱۷۰ دستگاه ماشین آلات در حال انجام است.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی (کردستان) صلاح الدین محمدی معاون راهداری استان کردستان گفت: بین عموم مردم و جامعه فعالیت و خدمات راهداران به گونه ای تشریح شده که صرفا در ایام زمستان و برای برف روبی مشغول به کار هستند در حالیکه میتوان گفت در فصول گرم سال که فصل عمرانی است راهداران ما بیشتر از سایر فصل ها، مشغول به خدمات رسانی هستند.

وی یکی از اقداماتی که در سال جاری در فصل عمرانی در دستور کار این ادره کل قرار گرفته، اجرای طرح نگهداری محوری راهها دانست و اظهار کرد: نگهداری محوری راههای شریانی و اصلی با رویکرد افزایش بخشندگی راه و ایمنی تردد و منظر آرایی در سطح جاده های کردستان توسط ۲۰۰ نفر از نیروهای راهداری و با استفاده از دستگاه ۱۰۷ دستگاه ماشین آلات در حال انجام است.

 محمدی افزود: این طرح بازخوردهای بسیار مثبتی از جانب مردم و مسئولین داشته است. وی به جزئیات اجرای این طرح پرداخت و گفت: اقدامات این طرح شامل اصلاح شیب شیروانی و خاکریزی نقاط پرتگاهی و حذف گاردیل، اصلاح قوس و افزایش میدان دید، رنگ آمیزی پایه علائم تابلو ، نرده های پلها ، نگهداری و تعمیر سیستم روشنایی در تونل ها ، حذف موانع حاشیه راهها ، ایمن سازی دماغه و دهانه ورودی به تونل ها ، تکمیل و اصلاح علائم ایمنی راه ها ، نظافت و پاکسازی دهانه ورودی و پلها، تکمیل احیا خط کشیبا اولویت خطوط میانی جزو بخشی از وظایف همکاران ما در اجرای طرح نگهداری محوری است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان با اشاره به موضوع خطای انسانی به عنوان یکی از خطرات در رانندگی ، تاکید کرد: یک خطای کوچک ممکن است تبعات زیادی داشته باشد لذا اساس و پایه کار در طرح نگهداری محوری به نحوی است که خطا و اشتباه راننده منجر به از بین رفتن وی و خانواده اش نباشد.

وی ادامه داد: از جمله خطراتی که گاها راننده ها را در محورها تهدید می کند، سقوط خودرو در نقاطی پرتگاهی است که شانه خاکی باریک نیز دارد و این خطر سقوط را دو چندان می کند ، در این نقاط عمدتا باید نیوجرسی نصب شود اما به دلیل محدودیت منابع مالی امکان نصب نیوجرسی در تمام محور ها وجود ندارد. 

محمدی خاطر نشان کرد: به همین جهت در نقاط ویژه که احتمال تصادف و سقوط از پرتگاه زیاد است نیوجرسی نصب شده و در نقاط دیگر بااصلاحاتی از جمله افزایش عرض شانه خاکی و ایجاد هره های خاکی برای جلوگیری از سقوط ماشین به داخل پرتگاه، احتمال سقوط و تصادفات خطرناک کاهش داده ایم. 

معاون راهداری کردستان اذعان کرد: ایجاد هره های خاکی (حفاظ ایمنی خاکی) از اقدامات خلاقانه همکاران راهداری کردستان است که اکنون در بیشتر نقاط در حال انجام است ، در این اقدام حتی زمانی که خودرو به دلیل سرعت بالا از شانه خاکی عریض عبور کند ، با برخور به این هره های خاکی متوقف شده و از سقوط آن به داخل پرتگاه جلوگیری می شود. 

محمدی یادآور شد: این اقدام برای اولین بار است که در کشور انجام می شود و میتوان گفت: این حجم از کار در طول دوران راهداری بی نظیر است، بدون شک این اقدام تاثیر به سزایی در کاهش آمار تصادفات خواهد داشت.