شناسهٔ خبر: 139859 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای طرح تعیین حریم گسل‌های گرگان با هدف ایجاد ایمنی در سطح شهرها

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از اجرای طرح تعیین حریم گسل های شهر گرگان با هدف ایجاد ایمنی در سطح شهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طرح تعیین حریم گسل های شهری به عنوان یک طرح ملی در ۹ شهر کشور در حال اجرا است.

وی افزود: در این راستا، تیمی متشکل از متخصصین زمین شناسی، ژئوفیزیک، سازه، ژئوتکنیک و مهندسی زلزله به سرپرستی علی بیت الهی، رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در حال اجرای طرح تعیین حریم گسل های شهر گرگان و حاشیه ۱۰ کیلومتری آن هستند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: هدف از انجام این طرح، تهیه نقشه حریم گسل شهر گرگان برای مدیریت ساخت و ساز در نقاط حساس و کاهش خطرپذیری در این محدوده ها می باشد.

ملک همچنین تصریح کرد: پس از اتمام طرح، نقشه تهیه شده توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصویب گردیده و به شهرداری گرگان و سایر دستگاه های ذیربط ابلاغ و محدوده حریم گسل ها مشخص شده، در طرح های شهری جانمایی می شوند.

وی افزود: در این حرایم امکان ساخت و ساز سازه های با اهمیت بسیار،  علی الخصوص احداث مدرسه، ساختمان های بلند مرتبه، بیمارستان و پمپ بنزین ممنوع خواهد بود و مابقی سازه ها بر اساس ضوابط (ساخت و ساز در پهنه های گسلی) احداث خواهند گردید.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان همچنین گفت:  در حال حاضر عملیات مطالعات زمین شناسی، ژئو الکتریک، و بازرسی های میدانی سازه ها و مستحدثات در محدوده های گسلی و همچنین محاسبات مربوط به تعیین حریم توسط تیم تخصصی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است.

ملک در انتها یادآور شد: گفتنی است بر اساس قانون مدیریت بحران کشور، مسئولیت این اقدام با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده که در گرگان با همکاری سازمان های  ذیربط و با محوریت اداره کل راه و شهرسازی گلستان انجام می شود.