شناسهٔ خبر: 139974 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر بحران و پدافند اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) اعلام کرد؛

توسعه شبکه شتابنگاری زلزله برخط در شرق استان سمنان(شاهرود)

مهدی کاظمی دبیر بحران و پدافند اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) اعلام کرد مهدی کاظمی دبیر بحران و پدافند اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) از توسعه شبکه شتاب نگاری زلزله در شرق استان سمنان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود)مهدی کاظمی دبیر بحران و پدافند اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) از توسعه شبکه شتاب نگاری زلزله در شرق استان سمنان خبر داد و گفت: با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی زمینه توسعه ۶ ایستگاه شتابنگار با توجه بامطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، ۶ محل انتخاب و آماده سازی زیر ساخت ایستگاههادر منطقه ابر، قلعه نو خراقان ،عباس آباد، زمان آباد، ری آباد و منطقه کالپوش (رضوان )در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی با اشاره به تاریخچه زمین لرزه های استان با توجه به داده های ثبت شده توسط ایستگاههای شتابنگارنشان می دهد که عموما” عمق کانونی زمین لرزه ها کمتر از ۴۰ کیلومتر(یعنی زلزله هائی کم عمق) در گذشته در استان رخداده است.

دبیر بحران و پدافند اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه سامانه گسلی شاهرود نقش مهمی را در لرزه زمین ساخت البرز خاوری و میانی بازی می کند، افزود: بررسی داده های ثبت شده توسط ایستگاههای شتابنگار با توجه به پراکندگی رومرکز خردلرزه ها و زمین لرزه های صورت گرفته در گستره البرز میانی- خاوری و جنوب آن بر جنبایی سامانه گسلی شاهرود و گسل ترود پافشاری می کنند.

وی پراکندگی کانونی زمین لرزه ها و سازوکار آنها بر سامانه گسلی شاهرود و گسل ترود نشان می دهند سه گسل آستانه, چاشم و فیروزکوه از سامانه گسلی یاد شده, از دیدگاه سازوکار ژرفی یکسان هستند و شاید بتوانند در یک رویداد یگانه مانند یک گسل بزرگ به جنبش درآیند و زمین لرزه بزرگی را به وجود بیاورند.

کاظمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور دانست و گفت: از این رو با پیگیری های صورت گرفته، در فاز سوم توسعه، شش دستگاه شتاب نگار برخط نسل جدید در مناطق شرق استان در صورت آماده سازی زیرساخت ایستگاه ها تا پایان سال جاری، نصب خواهد شد.

وی افزود: مزیت این دستگاهها نسبت به لرزه نگارها در این است که دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد و برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

کاظمی با بیان اینکه جهت تکمیل پازل راه اندازی سامانه پاسخ سریع نیازمند توسعه و تکمیل زیرساخت ایستگاهای شتابنگار هستیم ، پیگریهای صورت گرفته توسط این اداره کل و مدیریت بحران استان سمنان شرقی تا امروز منجر به راه اندازی ۶ ایستگاه شتابنگار برخط در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در شهرهای شاهرود، مجن، فرومد، بیارجامند، میامی، طرود شده است.

کاظمی تصریح کرد: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی مراکز استانها قرار گیرد.