شناسهٔ خبر: 140067 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست راه و شهرسازی استان:

۳۸۴ هزار نفر در بافت‌های فرسوده لرستان ساکن هستند

شاکرمی لرستان سرپرست راه و شهرسازی لرستان گفت: در ۲۰۵۱ هکتار از بافت فرسوده استان ۳۴ درصد جمعیت شهری که معادل ۳۸۴ هزار نفر بوده ساکن هستند.

بهزاد شاکرمی سرپرست راه و شهرسازی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان) در خصوص احیای بافت‌های فرسوده در لرستان، اظهار کرد: مجموع بافت ناکارآمد لرستان ۲۰۵۱ هکتار یعنی معادل ۱۴ درصد کل مساحت شهری استان است.

وی بر انجام نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده لرستان تاکید کرد و با بیان اینکه بافت فرسوده با واحد فرسوده متفاوت است، افزود: از منظر راه و شهرسازی، واحد فرسوده بافت فرسوده نیست بلکه بافت فرسوده باید دارای فاکتورهایی همچون ریزدانگی واحد «قطعاتی با مساحت بسیار پایین بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر، وجود کوچه‌های تنگ و پرپیچ و خم که امکان تردد خودروهای خدمات رسان وجود ندارد»، عدم نفوذپذیری به بافت و خودفرسودگی ساختمان باشد.

سرپرست راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه در شهرهای استان طی سال‌های گذشته بافت‌های فرسوده شناسایی و دارای نقشه هستند،  اضافه کرد: در ۲۰۵۱ هکتار از بافت فرسوده استان ۳۴ درصد جمعیت شهری که معادل ۳۸۴ هزار نفر بوده ساکن هستند.

شاکرمی با بیان اینکه ضرورت دارد برای احیای این بافت‌های برنامه‌ریزی و فاکتورهای تشویقی بیشتری در نظر گرفته شود،  اظهارکرد: با وجود آب، برق، گاز و شبکه‌ها خدماتی در بافت فرسوده زمینه تولید مسکن برای متقاضیان کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: از مجموع ۲۰۵۱ هکتار بافت فرسوده لرستان بیشترین بافت در شهرستان‌های خرم‌آباد با ۵۰۵ هکتار و بروجرد با ۴۸۳ هکتار وجود دارد.

سرپرست راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه دولت در بحث احیای بافت‌های فرسوده بسته‌های تشویقی پیش‌بینی کرده که شامل بسته‌های اداری، مالی و شهرسازی است، اضافه کرد: بسته‌های اداری شامل تخفیف در هزینه صدور پروانه و سازمان نظام مهندسی، انتقال انشعابات به واحد است، بسته مالی شامل اعطای تسهیلات است که افراد برای دریافت تسهیلات تا ۳۱ تیرماه فرصت دارند که پس از دریافت پروانه ساخت، مدارک خود را در سامانه saman.mrud.ir بارگذاری و ثبت کنند و پرونده به صورت الکترونیکی به راه و شهرسازی استان و سپس بانک‌های عامل منتقل خواهد شد.

شاکرمی با بیان اینکه در بحث پرداخت تسهیلات برای بانک‌های عامل سهمیه مشخص شده است، بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت پرداخت تسهیلات بازآفرینی در بانک مسکن وجود دارد.

وی گفت: در بسته شهرسازی که یکی از بسته‌های تشویقی تلقی می‌شود به افرادی که در بافت فرسوده نوسازی را انجام دهد تراکم تشویقی بین یک تا دو طبقه داده می‌شود، استفاده از کاربری‌های انتفاعی و تامین ۷۵ درصد پارکینگ از دیگر موارد تشویقی این بسته است.