شناسهٔ خبر: 140353 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن:

اخلال‌گران در بازار مسکن شناسایی و با آنها برخورد می‌شود/ ایجاد بنگاه‌داری حرفه‌ای مسکن در برنامه است

سادات مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن با اعلام اینکه ۱۷۰ هزار بنگاه معاملات املاک مجوز دار در سطح کشور شناسایی شده که در حال فعالیت و ارایه خدمات هستند تصریح کرد: بعد از یک دهه با کمک درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد و امور دارایی و همکاری وزارت صمت، شاخص‌های افراد دریافت کننده مجوز بنگاه معامله املاک در حال بازنگری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدجواد سادات فرزینی مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن با اعلام مرحله سوم اجرای طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بخشی از فعالیت‌های پیش‌رو و همچنین اقدامات انجام شده در این بخش را که در ساماندهی بازار مسکن تاثیرگذار است تشریح کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت:  بر اساس اطلاعات به دست آمده و بررسی‌های انجام شده هم‌اینک نزدیک به ۱۷۰ بنگاه معاملات املاک مجوزدار شناسایی شدند که در حال فعالیت هستند.  

سادات ادامه داد:  بر اساس پیش‌بینی‌های پلیس اماکن و اتحادیه بنگاه معاملات املاک گفته می‌شود نزدیک به ۱۷ هزار واحد بنگاه معاملات املاک غیرمجاز در سطح کشور در حال فعالیت هستند که به نظر می‌رسد که این رقم بسیار بیشتر از رقم اعلام شده باشد.

وی توضیح داد: با تاکید رییس‌جمهور در فاز نخست طرح ساماندهی بازار مسکن، شناسایی بنگاه‌های معاملات املاک در برنامه قرار گرفت که با کمک وزارت صمت، اتحادیه و اصناف اینکار در حال انجام است. همچنین مقرر شد تا بنگاه‌های معاملات املاکی که در بازار مسکن و اجاره، اخلال ایجاد می‌کنند شناسایی شوند که اینکار با کمک دستگاه‌های ذیربط در حال انجام است.

سادات تصریح کرد: هم در گزارش‌ها و گشت‌های میدانی و هم در گزارش‌های مردمی این واحدها در حال شناسایی است و با آنها برخورد خواهد شد.

برخورد با سوداگران بازار مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: درصدد هستیم که هم از نظر سیاستگذاری اقتصاد کلان بتوانیم در بازار مسکن و اجاره‌بها ثبات ایجاد کنیم و هم از منظر اقتصاد خرد بتوانیم اقداماتی را انجام بدهیم که انگیزه‌ها برای ورود سرمایه‌های به بازار تقویت شود و از رواج سوداگری در بازار مسکن ممانعت بعمل آید.

سادات راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات را از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی به موازات گشت‌های ارشاد عنوان کرد و افزود: سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات این امکان را برای موجران و مستاجران فراهم کرده است تا به شکل ۲۴ ساعته با یک سایت رسمی و معتبر بتوانند قراردادهای خود را به شکل رایگان ثبت کنند و در آن سامانه احراز هویت شوند. این سامانه مورد استقبال مردم قرار گرفته است و امکانی است که موجران و مستاجران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

ایجاد بنگاه‌داری حرفه‌ای

وی توضیح داد: بعد از یک دهه با کمک درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد و امور دارایی و همکاری وزارت صمت، شاخص‌های افراد دریافت کننده مجوز بنگاه معامله املاک در حال بازنگری است.

سادات گفت: مدرک تحصیلی مشاوران املاک باید حداقل دیپلم باشد و در تلاش هستیم تا با اصلاح یکسری از شاخص‌ها به سمت بنگاه‌داری حرفه‌ای برویم تا بتوانیم خدمات حرفه‌ای و تخصصی در حوزه مسکن بدهیم.