شناسهٔ خبر: 140496 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شورای عالی شهرسازی و معماری مصوب کرد

۱۳۰ هکتار اراضی سنندج و ۸۶ هکتار در میناب به طرح نهضت ملی مسکن تخصیص می‌یابد

ببینید | تودیع و معارفه معاون شهرسازی و معماری ایران شورای عالی شهرسازی و معماری ایران امروز تخصیص ۱۳۰ هکتار اراضی داخل محدوده شهر سنندج متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران و ۸۶ هکتار اراضی میناب به طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مصوبات جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۲ به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با الحاق ۱۳۰ هکتار اراضی متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران به محدوده شهر سنندج برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین تخصیص ۸۶ هکتار از اراضی فرودگاه قدیمی شهر به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام شد.

تخصیص ۱۳۰ هکتار اراضی متعلق به ارتش در محدوده سنندج به نهضت ملی مسکن

بر اساس توافقی که بین سازمان ملی زمین و مسکن  و  ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد مالکیت ۱۳۰ هکتار از اراضی متعلق به ارتش در محدوده شهر سنندج به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شد. به دنبال این انتقال مالکیت، مراحل الحاق به محدوده در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیته های فنی طرح و موضوع مورد تصویب قرار گرفت.

این اراضی ۱۳۰ هکتاری یکی از معدود فرصت‌های توسعه شهر سنندج است. سنندج به دلیل وجود ارتفاعات و کوهستانی بودن به شدت به دلیل اراضی مستعد توسعه در تنگنا است. این اراضی یکی از معدود زمین های متصل به محدوده شهری است که به لحاظ توپوگرافی و به لحاظ وضعیت طبیعی زمین قابلیت مناسبی برای الحاق داشت که در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری با الحاق آن موافقت شد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری در الحاق این اراضی ملاحظاتی از جمله حفظ دید و منظر تپه‌های طبیعی سنندج که یکی از شاخصه‌های طبیعی و ارزشمند شهر است به ویژه پارک جنگلی آویده را مدنظر قرار داد. همچنین ملاحظاتی مربوط به حفظ حریم منظر این پارک در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری گنجانده خواهد شد و در عین حال به چالش اجتماعی و حقوق مکتسبه ای که در سنوات گذشته با تفکیک اراضی ایجاد شده بود پاسخ خواهد داد.  شورای عالی شهرسازی و معماری بنا به ملاحظه سازمان جهاد کشاورزی مقرر کرد تا برای مدت زمان مشخصی موضوع توسط وزارت جهاد کشاورزی بررسی شود و اگر موضوع خاصی نبود مراحل اعلام و ابلاغ مصوبه به استان انجام شود.

الحاق ۱۳۰ هکتار اراضی محدوده شهری با هدف واگذاری به متقاضیان مسکن برای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

تخصیص ۸۶ هکتار اراضی محدوده شهری میناب به طرح نهضت ملی مسکن

بر اساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تخصیص ۸۶ هکتار اراضی محدوده شهری میناب به طرح نهضت ملی مسکن مصوب شد. با این تصمیم اراضی موجود با توجه به موقعیت مناسبی که دارند و در انسجام با بافت کالبدی بوده و به شبکه زیرساختی دسترسی کامل دارند به نهضت ملی مسکن تخصیص پیدا می کند و در چرخه تولید مسکن قرار می گیرد.