شناسهٔ خبر: 14056 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه‌های مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ سود بانکی

کاهش نرخ سود بانکی منجر به خروج از رکود می‌شود/ شورای پول و اعتبار نرخ بهره بانکی را ۱۲درصد کند

حسین عبده تبریزی مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی در خصوص اینکه برنامه خروج از رکود هیجانی و زود اعلام شد گفت: به نظرم برنامه کوتاه مدتی است که علت عجله آن به خاطر طبیعت کوتاه مدت این برنامه بوده است اما به هر حال اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد حتما از رکود خارج می شویم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، عبده تبریزی در برنامه تیتر امشب که با موضوع "واقعیت های اقتصاد کشور" برگزار شده بود در خصوص پاسخ سئوال مجری برنامه و صحبت های مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: حتما باید نرخ سود بانکی را کاهش بدهیم که حتما از رکود خارج بشویم.

وی افزود: هیچ کسب و کاری وجود ندارد که ۳۰ درصد سود بدهد، لذا کسی در حوزه تولید سرمایه گذاری نمی کند، چون بانک ها دارند این نرخ سود را پرداخت می کنند. عبده تبریزی با بیان اینکه درآمد سرانه ضعیف شده است و برای اولین بار در کشور تقاضا وجود ندارد گفت: ما باید نرخ سود را کاهش بدهیم. وقتی شما تورم نقطه به نقطه را به ۱۱ درصد می رسانید، باید نرخ بهره بانکی را به ۱۳ یا ۱۴ درصد برسانید.

*موسسات مالی غیرقانونی بخشی از مشکل

وی ادامه داد: موسسات مالی غیرقانونی بخشی از مشکل است. این پدیده ای است که حتی در آفریقا نیز وجود ندارد و این بخشی از مسئله است، اما تمام مسئله نیست.

عبده تبریزی نیز در خصوص نقش موسسه های غیرمجاز و نحوه برخورد با آنها تصریح کرد: موسسات مالی را با یک سرعتی نمی توان برخورد کرد. چون سرایت می کند. چون موسسه های خوب هم بد می شوند پس باید با یک سیاست درست این موضوع حل شود.

عبده تبریزی گفت: ما در یک شرایطی هستیم که بانک مرکزی وضعیتش بسیار دشوار است. قیمت دارایی های بانک هم کاهش پیدا کرده است. ما گرفتاری اساسی در حوزه نظام بانکی داریم.

وی در خصوص سئوالی که در مورد پرداخت بدهی ها از سوی دولت به پیمانکاران مطرح شد تاکید کرد: قیمت نفت امسال ۱۷ میلیارد دلار درآمد برای دولت خواهد داشت لذا دولت نمی تواند این بدهی ها را بدهد و بانک مرکزی از بین حساب بانکی عمل می کند. وقتی موسسه های غیرقانونی داشته باشید، این امکان پذیر نیست. وی تصریح کرد: به هیچ وجه امکان ندارد از رکود خارج شویم مگر اینکه نرخ بهره کاهش پیدا کند از این نظر باید شورای پول و اعتبار با یک تصمیم قاطع نرخ را به ۱۲ درصد برساند.

نظر شما