شناسهٔ خبر: 140630 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

۷۳ هکتار اراضی به محدوده شاهین‌شهر بعد از تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان الحاق می‌شود

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شورای عالی شهرسازی و معماری با الحاق ۷۳ هکتار اراضی با کاربری مسکونی به محدوده شاهین‌شهر بعد از تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری در مکاتبه با مرتضوی استاندار استان اصفهان، مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شاهین شهر، ابلاغ کرد.

در این مصوبه تاکید شده که شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه  ۱۲ تیر سال جاری مصوبه جلسه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان موضوع « الحاق به محدوده و تعیین کاربری اراضی جهت تامین مسکن ایثارگران شاهین‌شهر» مشتمل بر «الحاق یک قطعه زمین با مساحت حدود ۷۳ هکتار با کاربری مسکونی و خدمات پشتیبان به محدوده شهر شاهین‌شهر» و «تعیین کاربری خدماتی با مقیاس عملکرد شهری و فراشهری در یک قطعه زمین با مساحت حدود ۴۰ هکتار واقع در حریم شهر شاهین‌شهر» را با توجه به صورتجلسه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داده و به شرح زیر تصمیم گرفت:

الف – در خصوص الحاق حدود ۷۳ هکتار اراضی با کاربری مسکونی و خدمات پشتیبان به محدوده شهر

با توجه به اعلام موافقت کمیسیون تبصره ۱ماده ۱قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها طی مکاتبه شماره ۳۵۴۹۴/۱۴۰۱۱۰مورخ ۵ آذر ۱۴۰۱ و نیز اعلام اداره کل راه وشهرسازی استان مبنی برعدم شمول ‌قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری‌مسکونی برای امر مسکن بر اراضی۷۳ هکتاری طی مکاتبه شماره ۵۸۸۸۴/۱۴۰۱/۱۱ در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ضمن موافقت با الحاق به محدوده مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مقرر شد تا طرح تفصیلی اراضی با رعایت چارچوب زیربه تائید کمیسیون ماده ۵ رسیده و مبنای اقدامات اجرایی قرارگیرد.

۱-  با عنایت به نیاز انباشته تامین زمین برای ایثارگران در شاهین‌شهر و شهرهای پیرامونی و محدودیت موجود، واحدپذیری اراضی با الگوی تراکم ساختمانی ۴ طبقه ، حدود ۵ هزار واحد تعیین شود.

۲- سرانه خدماتی طرح براساس مصوبه تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری وتعیین سرانه آنها شورایعالی در همه مقیاس‌ها تامین شود.

۳-  با استعلام مجدد از اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کلیه آثار ثبتی تحت کاربری تاریخی در اسناد طرح تثبیت شوند.

۴- در راستای تکلیف مصوبه مورخ ۷ شهریور ۱۴۰۱ شورایعالی، مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی طرح تهیه و به تائید شورای هماهنگی ترافیک استان برسد.

۵- با عنایت به نظر نماینده وزارت نیرو، تامین آب شرب دراین اراضی از طریق مدیریت مصرف منابع داخلی شهر خواهد بود.

ب – در خصوص تعیین کاربری خدماتی با مقیاس عملکرد شهری و فراشهری در حدود ۴۰ هکتار اراضی واقع در حریم شهر

با توجه به عدم اخذ مجوز کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، نبود دلیل توجیهی مبنی بر احراز ضرورت و مصوبات استانی مشابه در اراضی مجاور واقع در حریم، تعیین کاربری خدماتی با مقیاس عملکرد شهری و فراشهری در حدود ۴۰ هکتار اراضی واقع در حریم شهر مورد مخالفت شورایعالی قرار گرفت.

در پایان تاکید شده است که در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها نقشه محدوده شهر با الحاق اراضی جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورایعالی شود.