شناسهٔ خبر: 140780 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کمبود اتوبوس، چالش حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان

کمبود اتوبوس، چالش حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان گفت: عدم تناسب درآمدها در بخش جاده‌ای و مسافربری در برابر سرویس کارخانه‌ها از علت‌های کمبود ناوگان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ محمدعلی صلواتی  با اشاره به چالش کمبود اتوبوس در حمل و نقل بین شهری در اصفهان و سایر استان‌ها اظهار داشت: چالش امروز در صنعت حمل ونقل، ماحصل تغییرات و شرایطی است که از زمان شیوع کرونا بر صنعت حمل ونقل مسافر حاکم شد. 

وی با بیان اینکه کاهش حجم تقاضا برای سفر در این دوران، ضربه بسیار سنگینی به بدنه صنعت حمل ونقل مسافر استان وارد کرد، گفت: رکود در دوران کرونا اقتصاد صنعت حمل ونقل مسافر را در شرایط بسیار شکننده‌ای قرار داد و باعث شد بخشی از ناوگان حمل ونقل مسافر در خدمت صنایع بزرگ قرار گیرند. 

صلواتی با بیان اینکه خروج ناوگان مسافربری به دلیل عدم وجود تقاضا در دوران کرونا به چشم نیامد، خاطرنشان کرد: با خروج از شرایط کرونا، بازگشت تقاضا به صنعت حمل و نقل افزایش یافت در حالی که صنعت حمل ونقل مسافر با افزایش بالای هزینه‌های تعمیرات و نگهداری اتوبوس‌ها و عدم واردات ناوگان مسافربری روبرو بود.

عدم تناسب درآمدها در حمل و نقل جاده‌ای و کارخانه‌ها

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه بخش موثری از ناوگان‌های حمل و نقل از بخش جاده‌ای به سمت سرویس‌های کارخانه‌ها سوق پیدا کرده است، گفت: خروج ناوگان از بخش حمل و نقل جاده‌ای و سرازیر شدن به سمت کارخانه‌جات بزرگ کشور با درآمد قابل توجه، منجر به کمبود ناوگان در بخش جاده‌ای  شده است.

وی عدم تناسب درآمدها در بخش جاده‌ای و مسافربری در برابر درآمدهای دیگر بخش‌ها را از علت‌های کمبود ناوگان حمل و نقل مسافربری برشمرد و افزود: به همین دلیل برخی مالکان ناوگان حمل و نقل ترغیب شدند که در سایر بخش‌ها مشغول به فعالیت شده و روند خروج ناوگان در حمل و نقل جاده‌ای ادامه پیدا کند.

صلواتی با اشاره به مصوبه‌ اخیر هیأت دولت مبنی بر واردات ۲ هزار دستگاه ناوگان مسافربری با سن کمتر از پنج سال و استمرار این موضوع، تصریح کرد: با توجه به این مصوبه و افزایش تولید در کشور امید است که شاهد تجدید دوران طلایی مسافران جاده‌ای باشیم.

تامین حمل و نقل جاده‌ای اربعین با همکاری صنایع بزرگ

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در خصوص افزایش قیمت بلیط اتوبوس گفت: مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در اردیبهشت ماه سال جاری افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیط به نسبت سال گذشته بوده که به هیچ وجه مورد رضایت این بخش در برابر افزایش هزینه‌های نگهداری، تعمیر و قطعات واقع نشده است.

وی ادامه داد: طی مدت اخیر، پیگیری‌های زیادی برای رسیدگی به مطالبات صنف در سطح ملی و استانی انجام شد، تصمیم‌گیری در خصوص کرایه بخش حمل ونقل مسافر جاده‌ای در  اختیار ستاد تنظیم بازار کشور است و در حوزه تصمیم‌گیری استان نیست.

صلواتی در خصوص برنامه‌ریزی انجام شده برای جابجایی زوار اربعین گفت: تاکنون جلسات منظم کمیته حمل و نقل ستاد اربعین با حضور دستگاه‌های متولی برگزار شده و در آینده نزدیک با محوریت استانداری اصفهان جلسه‌ای با حضور مدیران صنایع بزرگ که ناوگان در اختیار دارند برگزار خواهد شد تا امکان استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان حمل و نقل کارخانه‌جات مهیا شود و در خدمت رسانی به مردم تمام ظرفیت استان را به کار گیریم.