شناسهٔ خبر: 140984 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد؛

صدور ۱۷۸ هزار و ۱۵۲ واحد پروانه نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: سیاستگذاری مناسب دولت و همراهی و تعامل شهرداری‌ها باعث رشد قابل توجه صدور پروانه‌های نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از بیست سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان که با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در حال برگزاری است، بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگاران از رشد ۲۰۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در  سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری تمام فعل و انعفالات کالبدی که در محلات هدف بازآفرینی شهری توسط اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری رخ می‌دهد، گفت: از سال ۱۳۹۲ شاهد آمار نزولی نوسازی بافت‌های فرسوده بودیم اما در دولت سیزدهم و با تغییر رویکرد شرکت بازآفرینی شهری ایران به مردمی سازی شرایط تغییر کرد و  بر اساس اطلاعات وارده به سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری تاکنون ۱۷۸ هزار و ۱۵۲ واحد پروانه  نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده صادر شده است. در سال ۱۴۰۰، ۶۱ هزار پروانه ساخت صادر و در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۶۴ هزار و ۴۸۵ واحد رسید که به لحاظ تعداد پروانه ۱۵ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در سال جاری نیز تعداد پروانه‌های صادره ساختمانی تاکنون ۲۰ هزار و ۳۲ واحد بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته که این آمار متوسط کشوری است اما در ۸۰ شهری که مشوق‌های مختلف از جمله بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی را اجرا کرده‌اند شاهد رشد ۱۴۱ درصدی در صدور پروانه هستیم.

آئینی افزود: در شهر تهران نیز از مهر سال گذشته تا تیر ماه امسال که اجرای بسته تشویقی ۱۹‌بندی آغاز شده، صدور پروانه‌ها ۲۰۰ درصد رشد داشته‌ است. بر اساس این آمار در تیرماه نیز به لحاظ صدور پروانه ۱۸۷ درصد و به لحاظ تعداد ساختمان ۱۶۲ درصد رشد داشته‌ایم، این آمار بدان معناست که سیاست‌های تشویقی در زمینه نوسازی مسکن تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به حضور گسترده انبوه سازان در بافت‌های فرسوده، اظهارکرد: از سال ۱۴۰۰ تا کنون سهم انبوه سازان در پروژه نوسازی افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: البته موانع و مشکلاتی هم وجود دارند از جمله این که در سال جاری سهم هزینه بیمه پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده با افزایش قابل توجه و تا ۲۰ برابر در برخی مناطق مواجه شده در حالی که سهم بیمه تامین اجتماعی در مناطق شمالی شهر کاهش یافته است و اکنون بسیاری از متقاضیان نوسازی در انتظار حل این مشکل هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری مشکل دیگر را در ارایه تسهیلات بانکی برشمرد و گفت: در بافت‌های فرسوده به تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی، تسهیلات ارایه نشده و فقط ۲۵ درصد متقاضیان موفق به امضای قرارداد با بانک‌های عامل شده‌اند.