شناسهٔ خبر: 141159 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مجمع عمومی رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد

مجمع در جلسه مجمع عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، صورت‌های مالی شرکت برای سال مالی منتهی به منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی کشور) به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجمع عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور مهدی نورایی نماینده رییس مجمع و مشاور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران این شرکت برگزار شد.

در این جلسه صورت‌های مالی شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی کشور) به تصویب رسید.

در این جلسه آئینی به تشریح عملکرد شرکت  پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم با اتخاذ رویکرد مردمی‌سازی و تعریف و تدوین بسته‌های تشویقی متنوع و تلاش برای رفع موانع شاهد شکوفایی، رونق و رشد پروانه‌های نوسازی مسکن در محدوده‌های هدف هستیم.

آئینی افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در جهت تحقق این مهم راهبردهای گوناگونی از جمله تدوین و تصویب بسته‌های تشویقی را در پیش گرفت، پژوهش‌های مختلف نشان از این دارد که مهم‌ترین راهبرد مشارکت مردم در نوسازی مسکن ارایه بسته‌های تشویقی شهرسازانه است که آن را در قالب بسته تشویقی کالبدی ۱۹ بندی تدوین کردیم و پس از تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که در «سند تحول دولت مردمی» بر محله‌گرایی تایید شده است، عنوان کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این راستا نوسازی بلوکی را در دستور کار قرار داده است و برای آن مشوق‌های  بسیار مناسبی در بسته تشویقی ۱۹ بندی لحاظ شده است.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه آماری از صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده طی دو سال اخیر ارایه کرد و گفت: بر اساس اطلاعات وارده به سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری تاکنون در بافت‌های فرسوده ۱۷۸ هزار و ۱۵۲ واحد در دست نوسازی در بافت‌های فرسوده است. در سال ۱۴۰۰، ۶۱ هزار پروانه ساخت صادر و در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۶۴ هزار و ۵۰۰ واحد رسید، در سال جاری نیز تاکنون بیش از ۲۰ هزار واحد پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است بر اساس نظر حسابرس و بازرس قانونی مستقل، صورت‌های مالی شرکت با رتبه مطلوب و با کمترین بندهای بازرسی ارزیابی شد که نشان از ارتقای مطلوب شفافیت و انضباط مالی شرکت داشته که مورد تقدیر نمایندگان اعضای مجمع عمومی شرکت قرار گرفت.

دستاورد مناسب شرکت بازآفرینی شهری ایران طی دوسال گذشته

مهدی نورایی نماینده رییس مجمع و مشاور وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مجمع عمومی شرکت بازآفرینی شهری با بیان این که شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از مجموعه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است، گفت: این شرکت طی دو سال دولت سیزدهم دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه ساماندهی بافت‌های فرسوده داشته است و شاهد بودیم که سال گذشته ۱۵۱ پروژه مهم را به بهره‌برداری رساند.

نورایی افزود: این شرکت امسال نیز پروژه‌های بسیار مهمی را در دستور کار دارد و با همتی که مسوولان خدوم شرکت در پیش گرفته‌اند انتظار می‌رود این پروژه‌ها نیز هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی برای این مجموعه پیش‌بینی شده بود که بر اساس آن باید سالانه ۲۷۰ محله بازآفرینی شود، در برنامه هفتم نیز در خصوص نوسازی بافت‌های ناکارآمد تکالیف جدیدی بر عهده این شرکت گذاشته شده که اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس در دست بررسی قرار دارد.

نماینده رییس مجمع با اشاره به نقش شرکت بازآفرینی شهری ایران در نهضت ملی مسکن تصریح کرد: این شرکت از ظرفیت بالایی برای نقش‌آفرینی در نهضت ملی مسکن برخوردار است و راهبری و مدیریت ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده برای این شرکت برآورد شده است. برای تحقق این امر باید متناسب با جمعیت در این بافت‌ها برنامه‎ریزی‌های لازم صورت گیرد. نورایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر رسیدگی به بافت‌های ناکارآمد از جمله سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: یکی از مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی نداشتن سند است که برای حل این معضل در قانون بودجه سال گذشته در بند ک تبصره ۱۱ ردیفی برای این منظور در نظر گرفته شد که در بودجه سال جاری نیز در بند م همین تبصره تکرار شده است. بر اساس این بند به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری در آن‌ها ساخت‌وساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است را به مالکان اعیانی واگذار کند، تاکنون قریب ۱۸ هزار نفر نیز برای دریافت سند ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان این که وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت کارگروه‎های شرکت بازآفرینی شهری ایران و نقش‌آفرینی این شرکت در بافت‌های فرسوده تاکید دارد، اظهارکرد: وزیر راه و شهرسازی حمایت همه جانبه از طرح‌های این شرکت دارد و خوشبختانه دستاوردهای شرکت تاکنون توانسته بخشی از اهداف مورد نظر شخص وزیر را فراهم کند.

رشد شرکت در تنظیم صورت‌های مالی نسبت به سال‌های گذشته

محمد عنبری مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی ‌دارایی با اشاره به این که شرکت در تنظیم صورت‌های مالی و نظم مالی حاکم نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است، گفت: گزارش حسابرس سبک‌تر، روان‌تر، سهل‌تر و کم ایرادتر از سال گذشته بود و این تفاوت محسوس بود. همچنین شرکت در ارایه گزارش عملکرد و همکاری با اعضای مجمع عمومی نیز نسبت به گذشته پیشرو عمل کرد.

وی ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز از اعضای مجمع خواست کمک کنند تا وظایفی که به لحاظ تامین مالی پروژه‌ها و تسهیل امر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در لایه‌های مختلف جهت پیشبرد اهداف شرکت نیازمند است، سرعت بیشتری بگیرد. اعضای مجمع نیز قول همکاری دادند و وزارت اقتصاد و دارایی نیز همکاری کاملی با این شرکت خواهد داشت.