شناسهٔ خبر: 14120 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توضیحات شیبانی‌اصل درباره علت حادثه سقوط جرثقیل در عملیات ساختمانی:

وقوع حوادث ساختمانی ناشی از عدم اجرای قوانین است / مهندسان ناظر ابزاری جز تذکر کتبی و ارایه گزارش ندارند

منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با اعلام وجود قوانین کافی در همه امور مرتبط با ساخت و ساز خواستار عدم دخالت نیروهای فاقد صلاحیت در ساختمان‌سازی شد و گفت: در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مواد قانونی فراوانی به ایمنی کارگاه‌های اختصاص دارد و مشکل اصلی به کمبود ضوابط و الزامات مربوط نمی‌شود بلکه در عدم اجرای ضوابط موجود است.

منوچهر شیبانی‌اصل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره مشکل پیش آمده در تاریخ ۹ آبان ماه که به دلیل غیراستاندارد بودن تاور کرین (جرثقیل برجی) و در حین عملیات ساختمان در تهران منجر به مرگ یکی از کارکنان پیمانکار شد با اشاره به وجود قوانین در رابطه با این موضوع، حوادث ساختمانی را ناشی از دخالت افراد فاقد صلاحیت در فرایند ساخت‌وساز عنوان کرد و گفت: ضوابط و الزامات متعددی در خصوص ایمنی در عملیات ساختمانی از جمله ایمنی کار با جرثقیل‌ها وجود دارد که اگر رعایت شود حادثه‌ای رخ نمی‌دهد که منجر به آسیب‌های مالی و جانی شود.

مدیر‌کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی افزود: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا یکی از مباحث مهم در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است که بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان لازم‌الاجراست. همچنین الزامات مقرر در آئین‌نامه‌های متعدد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بر اساس ماده ۸۵ قانون کار لازم الاجراست اگر به طور کامل و دقیق رعایت شود حادثه‌ای در کارگاهی رخ نمی‌دهد و یا در صورت وقوع به خسارت‌های سنگین جانی نظیر مرگ یا معلولیت‌های دائمی و یا خسارات مالی منجر نمی‌شود.

سرپرست دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مشکلی که سبب بروز چنین حوادثی می‌شود از کمبود ضوابط و الزامات نیست بلکه ایراد اساسی در عدم اجرای ضوابط موجود است.

این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: عملیات ساختمانی باید توسط اشخاص دارای صلاحیت به انجام برسد و تا زمانیکه اشخاص فاقد صلاحیت به طور وسیع در اجرای فرایندهای ساختمانی دخالت می‌کنند طبعا حوادث ساختمانی اعم از سقوط از ارتفاع و حوادث ناشی از گودبرداری و کار با جرثقیل‌ها رخ خواهد داد.

شیبانی‌اصل درباره حادثه اخیر تهران که منجر به مرگ یک نفر از کارکنان شرکت‌های ساختمانی شد گفت: در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، فصلی به الزامات مربوط به وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی اختصاص دارد. تنها یکی از این الزامات که در بند ۱۲-۶-۱-۴ آمده این چنین است: «وسایل، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی باید قبل از استفاده برای اولین بار، پس از هرگونه جابجایی، نصب یا تغییرات و تعمیرات اساسی در فواصل زمانی معین و مناسب طبق دستورالعمل سازنده دستگاه توسط اشخاص ذیصلاح بازدید و کنترل شود، سپس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»

مدیرکل حوزه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در آیین‌نامه ایمنی کار با ماشین‌آلات عمرانی که در سال ۱۳۹۱ تصویب و ابلاغ شده الزامات متعددی در قالب ۱۳۶ ماده در خصوص تامین ایمنی ماشین‌‎آلات وجود دارد که شامل جرثقیل‌ها نیز می‌شود. در آیین‌نامه حفاظتی وسایل حمل و نقل و جابجاکردن مواد و اشیا در کارگاه‌ها که در سال ۱۳۴۵ تصویب و ابلاغ شده است نیز ۲۳۷ ماده برای ایمنی در این موضوع ذکر شده که جرثقیل‌ها نیز جزو آن است.

وی افزود: علاوه بر قوانین ذکر شده، آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌ها نیز در فصل سوم با عنوان ماشین‌آلات و تجهیزات ساختمان ضوابط لازم‌الاجرایی را در این‌باره دارد که باید اجرا شود.

این مدیرکل افزود: اینکه اشخاص فاقد صلاحیت در امور تخصصی اجرای ساختمان دخالت کنند، افراد فاقد آموزش مهارت و تجربه کافی راهبری ماشین آلات خاص را عهده دار شوند، ماشین‌آلات قدیمی و بدون نگهداری و بازدیدهای دوره‌ای و حصول اطمینان از بقای شرایط بهره‌دهی آن‌ها استفاده شود و در این میان فقط مهندس ناظر مسئول شناخته شود دور از انصاف و منطق است زیرا مهندس ناظر ابزاری جز تذکر کتبی و ارایه گزارش به مراجع ذیربط ندارد و به تنهایی نه می‌تواند و نه در حیطه وظایف وی است که همه این امور را در یک پروژه سامان دهد.

وی در خصوص استاندارد جرثقیل‌ها و تاور کرین‌هایی که در ساخت و سازهای مجتمع‌های تجاری و مسکونی وسیع به کار می‌روند گفت: کلیه جرثقیل‌ها و تاورکرین‌ها از نظر طراحی، تجهیزات مکانیکی، هیدرولیکی، برقی، پنوماتیکی، قطعات و مواد مختلف طبق استانداردهای مربوط ساخته می‌شوند. همچنین نحوه استفاده اعم از نصب و جداکردن، بالابردن و پایین آوردن بار، حرکت‌های افقی و عمودی، چرخش و مشخصات دستگاه نیز تابع الزامات خاصی است که باید به طور پیوسته بازرسی و در عمل و استفاده نیز رعایت شود.

شیبانی‌اصل در پایان گفت: طبعا اگر حادثه‌ای رخ می‌دهد ناشی از عدم رعایت الزامات و مقررات قانونی است که عموما یا به دلیل سهل گرفتن موضوع یا به دلیل بی‌توجهی صورت می‌گیرد. بدیهی است ساختمان‌سازی توسط اشخاص دارای صلاحیت و به تبع آن راهبری ماشین‌آلات نیز توسط اشخاص دارای‌صلاحیت مربوط، نقش موثری در تامین ایمنی آن بخش از کارگاه‌های ساختمانی دارد.

بنا بر این گزارش، هفته گذشته و در روز پنجشنبه ۱۴ آبان‌ماه، مسلم بیات رئیس استاندار استان تهران در مصاحبه‌ای تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان استاندارد به وضعیت استاندارد بودن جرثقیل‌ها در کارگاه‌های ساختمانی رسیدگی نمی کند به نداشتن قانون در این مورد اشاره کرد و خواستار رسیدگی ویژه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کار برای تهیه دستورالعمل و تصویب قوانینی در این باره شد. /

نظر شما