شناسهٔ خبر: 141456 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان: 

پروژه‌های راهسازی استان اصفهان بدون تامین اعتبار آغاز نمی‌شوند

بهزاد شاهسوندی - اصفهان معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در جهت جلوگیری از رها شدن پروژه‌ها بصورت نیمه کاره، پس از انجام مطالعات و اخذ مجوزات لازم، در صورت تامین اعتبار پروژه راهسازی جدید آغاز می‌شود.

بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ درخصوص وضعیت اعتبارات پروژه‌های راهسازی استان، به بالابودن هزینه‌های این پروژه‌ها اشاره و اظهار کرد: برای ساخت هر کیلومتر راه با عرض سواره رو ۷.۴ متر در استان اصفهان به طور میانگین به اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال نیاز بوده که البته در راه‌های کوهستانی این مبلغ به مراتب بالاتر است.  

وی ادامه داد: از این رو اعتباراتی که ابلاغ می‌شود پاسخگوی نیازهای حوزه ساخت راه نیست؛ البته در سال‌های اخیر این اداره‌کل تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سنوات گذشته را در دستور کار خود قرار داده است که به نوعی سال‌ها پیش بدون اعتبار شروع شده و به علت تامین نشدن منابع مالی متوقف مانده بودند.  

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: بخش اعظمی از پروژه‌های نیمه تمام هم اینک فعال شدند و به بهره برداری رسیدند و مابقی آنها نیز در دست اجرا است.  

وی خاطرنشان کرد: این بدان معنی نیست که پروژه جدید آغاز نشده باشد بلکه اتفاقا پروژه‌های جدید دیگری نیز در استان کلید خورد که از نظر مطالعاتی و مجوزهای لازم در خصوص مجوز ماده ۲۳ و تامین اعتبار فرآیندهای لازم را طی کردند و پس از تامین منابع مالی، عملیات اجرایی پروژه آغاز شد که در همین راستا تعدادی از آن‌ها نیز به بهره‌برداری رسیدند.   

شاهسوندی گفت: مطابق با سیاست گذاری‌های بعمل آمده و در جهت اینکه پروژه‌ای بصورت نیمه کاره رها نشود در ابتدا مطالعات دقیق و برآورد انجام کار صورت می‌گیرد و بعد از تصویب طرح، اخذ مجوز ماده ۲۳، کد دارنمودن طرح و تامین اعتبار کافی با توجه به برنامه زمانبندی پروژه انجام و پروژه‌هایی که فاقد این موارد باشند آغاز نمی‌شوند.  

وی افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته تا کنون بخش اعظمی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است.   

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه این استان در حال حاضر نزدیک به ۱۱ هزار و ۷۰۲ کیلومتر راه دارد، اضافه کرد: این میزان شامل ۴۸۰ کیلومتر آزادراه، ۲ هزار و ۱۹۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۲۴۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۸۵ کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی است.   

وی بیان کرد: این استان دارای ۴۱۶ پل با دهانه ۶ متر و بیشتر، شامل تقاطع‌های غیر همسطح و زیر گذر بوده و تعداد پل‌ها و آب‌روهای زیر دهانه ۶ متر به ۱۵ هزار و ۵۹۳ عدد می‌رسد.