شناسهٔ خبر: 14153 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی شهرسازی

بازآفرینی ایران‌شهر در روزگار معاصر / اندیشه ایران‌شهری مبتنی بر تحول در سبك زندگی ایرانیان راهکار رفع تعارض‌ها

عباس آخوندی امضا وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت روز شهرساز نوشت: اندیشه ایران‌شهری مبتنی بر تحول در سبك زندگی ایرانیان و باز تعریف نقش و كاركرد شهرها در بستر تاریخی و شرایط ایران معاصر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۱۷ آبان‌ماه مصادف با ۸ نوامبر ۲۰۱۵ روز جهانی شهرسازی نامگذاری شده است.

روز جهانی شهرسازي امسال که با شعار «بازافرینی شهری با رویكرد ارزشگرا» نامگذاری شده است، هدف نهادینه کردن مفهوم کیفیت در حیات مطلوب شهرهای كشور بر اساس بهره‌وری بیشینه از میراث شهر و میراث اقتصادی یک ملت را دنبال می کند.

وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی شهرسازی پیامی صادر کرده است که در بخشی از پیام خود با تاکید بر اینکه اندیشه ایران‌شهری مبتنی بر تحول در سبك زندگی ایرانیان و باز تعریف نقش و كاركرد شهرها در بستر تاریخی و شرایط ایران معاصر است، نوشت: این رویكردی است که می‌تواند توسعه پایدار شهرها را دربر داشته باشد و منجر به حل تعارض‌ها شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش ديگري از اين پيام آورده است: اندیشه‌ ایران‌شهری فراتر از پذیرش هویت‌های قومی، ناظر بر وحدت در عین كثرت، با پذیرش هویت‌های متنوع و متكثر، بدون حذف و یا سركوب در چارچوب هویت و وحدت ملی است.

متن کامل پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی شهرسازی به شرح زیر است:

"بازآفرینی ایران‌شهر در روزگار معاصر"

ایران همانند دیگر جوامع در دهه‌های اخیر به گونه‌ای فزاینده به سوی جامعه‌ای شهری در حال دگرگونی و تحول است. شهری شدن گرچه فرصت‌های نوینی را برای توسعه‌ی همه جانبه فراهم می‌آورد، اما شهرهای ایران زمین را با چالش‌هایی عمیق و گسترده‌ مواجه کرده است. در ایران طی شصت سال گذشته ۱۳۳۵-۱۳۹۴ شاهد افزایش بی‌سابقه شهرها و جمعیت شهرنشین هستیم، بطوری‌که جمعیت شهرنشین کشور در دوره مذکور بیش از ۸برابر شده است. این افزایش جمعیت شهرنشینان نه تنها شهرها را به لحاظ کمیت خدماترسانی دچار بحران کرده که به لحاظ کیفی نیز موجی از گم‌گشتگی‌های اجتماعی و فرهنگی و چالشهای اقتصادی و سیاسی را به همراه داشته است. این چالش‌ها که شاید تجددگرایی در ایران و تغییر ساختار شهرها در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نقطه آغازین شکل‌گیری آن‌ها باشد، در سه زمینه قابل زندگی بودن، حرکت و کالایی شدن شهرها نمایان شده‌اند.

هرچند موج افزایش جمعیت آرام آرام کاهش می‌یابد اما چالش‌ها همچنان پابرجاست. در این میان، سیاست‌های اقتدارگرایانه به سبب ناهماهنگی اركان توسعه، اقدامات بخشی ازسوی نهادها، تصدی‌گری و تداخل وظایف آن‌ها، موفق نبوده و نهایتاً شهرها را باناكارآمد‌ی‌های فراوانی مواجه ساخته است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که بازخوانی و بازآفرینی اندیشه‌ی ایرانشهری در چارچوب یک دستور کار شهری جدید در روزگار معاصر، بتواند از طریق  بازتعریف هویتی، فرایندی و ساختاری، چارچوبی بنیادین را برای خروج از چالش‌های معاصر شهرهای ایران فراهم آورد. اندیشه ایرانشهری مبتنی بر تحول در سبك زندگی ایرانیان و باز تعریف نقش و كاركرد شهرها در بستر تاریخی و شرایط ایران معاصر است. رویكردی که می‌تواند توسعه پایدار شهرها را دربر داشته باشد و منجر به حل تعارض‌ها گردد. اندیشه‌ی ایرانشهری فراتر از پذیرش هویت‌های قومی، ناظر بر وحدت در عین كثرت، با پذیرش هویت‌های متنوع و متكثر، بدون حذف و یا سركوب در چارچوب هویت و وحدت ملی است.

برای بازگشت به اصل خویش و دوباره چشم گشودن به دنیای ایران فرهنگی، اندیشه‌ی ایرانشهری می‌تواند ما را به آینده‌ای روشن و قابل حصول رهنمون شود. اندیشه‌ای که بر پایه‌ی عدالت، رندی، تساهل و همزیستی مسالمت‌آمیز، غم‌خواری همسایگان و مسئولیت در برابر آنان استوار است. پذیرش حق توسعه برای همه ساكنان حوزهی ایرانشهر فرهنگی در هر كجا كه زندگی می‌كنند یك اصل كلیدی است. در دنیای امروز حركت و قابلیت زندگی در شهرها جلوههای برجسته‌ی عدالت شهری است، كه حركت پویایی و حق دسترسی به شهر را تأمین می‌كند و قابلیت زندگی کیفیت زندگی و محیطی سالم برای رشد فضائل اخلاقی و انسانی فراهم می‌نماید.

روز جهانی شهرسازی بهانه‌ای است برای طرح این مهم که: "برای زندگی نسل‌های امروز و آینده این سرزمین، تنها یك ایران وجود دارد". پس می‌بایست که آن را آراسته و از آن حفاظت كنیم. برای تحقق این منظور بازخوانی و بازآفرینیِ شهری که به آن تعلق داریم بایسته به نظر میرسد. بی شک تحقق این مهم در حوزه معماری و شهرسازی، چگونگی سبک زندگی و حتی در حوزه‌های سیاست ورزی، کشورداری و فرهنگی منجر به مدیریت تعارض و قدرت بازتعریف ایران و ایرانیان در دنیای جدید خواهد گردید. توجه به اثر و نقش اندیشهی ایرانشهری در حفظ پایداری ایران در برابر حوادث و رفع چالش‌های پیشرو سیاستی كارآمد در تحقق و اهداف توسعه شهری است. امید آن كه در این رهگذار بتوان از اندیشه فراخ همه صاحب نظران و فرهیختگان شهرساز در طرحریزی و بنیان اندیشه ایرانشهری بهره‌مند گردیم.

عباس آخوندی- وزیر راه و شهرسازی

۱۳۹۴/۸/۱۷

نظر شما