شناسهٔ خبر: 14188 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طالبیان به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

ارجاع پرونده ۸۰ خانه تاریخی یزد برای قرار گیری در فهرست آثار ملی/ مرمت ۳۵۰ خانه تاریخی در سال گذشته

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مرمت ۳۵۰ خانه تاریخی در سال گذشته در بافت‌های تاریخی و واجد ارزش شهرها با کمک مردم خبر داد و گفت: سازمان میراث فرهنگی تعدادی از شهرهای واجد ارزش را برای قرار گرفتن در لیست جهانی شهرهای تاریخی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کرده است تا برای آنها طرح ویژه دیده شود.

محمدحسن طالبیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حوزه مرمت ابنیه تاریخی در بافت‌های فرسوده شهرها و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای بافت‌های فرسوده و ابنیه تاریخی که همزمان توسط ستادهای بازآفرینی در تمامی استان‌ها و توسط وزارت راه و شهرسازی نیز پیگیری می‌شود، گفت: در دولت یازدهم به ویژه از سال گذشته با استفاده از روش حمایتی غیر مستقیم تلاش کردیم در احیای ابنیه تاریخی و نگه‌داری از آنها از توان بخش خصوصی بهره ببریم و آن‌ها را به حضور در این بخش ترغیب کنیم. در این روش سازمان نقش حامی غیرمستقیم را دارد و در عین‌حال بر روند انجام فعالیت‌ها نظارت عالیه خواهد داشت.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در سال گذشته سازمان میراث فرهنگی بیش از ۳۵۰ خانه‌ را که در فهرست آثار ملی قرار دارد مرمت کرد که بیش از ۹۰ درصد آنها مسکونی هستند. بدین‌معنا که سازمان تا ۵۰ درصد مخارج مرمت و کارشناسی به آن‌ها تخفیف می‌دهد. امسال نیز این طرح ادامه پیدا کرد و مرمت ۷۵۰ خانه واجد ارزش در بافت‌های تاریخی و فرسوده شهرها در دستور کار قرار گرفت. 

وی با اعلام همراهی برخی مدیران‌شهری در حفظ شهرهای تاریخی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ پرونده در استان یزد به سازمان میراث‌فرهنگی ارجاع داده شده است که تقاضای قرار گرفتن در لیست آثار ملی را دارند و در حال حاضر همراهی و همکاری مدیران شهری با سازمان میراث‌فرهنگی و همچنین ستاد بازآفرینی شهرها قابل توجه است.

طالبیان با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهایی همچون امارات به دلیل نداشتن قدمت دنبال ساختن میراث‌تاریخی - فرهنگی برای شهرهای خود هستند گفت: ایران از لحاظ میراث‌تاریخی و فرهنگی ثروت فراوانی دارد و باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرد.

وی ادامه داد: طرحی تحت عنوان حمایت از مالکان و ساکنان بافت‌های تاریخی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و این یکی از نکات قابل توجه این دوره مجلس در حوزه توجه به بافت‌های واجد ارزش شهرهای تاریخی است. در حال حاضر در شهرهایی همچون یزد، اصفهان و حتی شیراز که در این اواخر اتفاقات ناگواری را تجربه کرد بهسازی‌های قابل‌توجهی در بافت‌های تاریخی شهرها در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت:  سازمان میراث فرهنگی تعدادی از شهرهای واجد ارزش را برای قرار گرفتن در لیست شهرهای تاریخی در ثبت جهانی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کرده است تا برای آنها طرح ویژه دیده شود. /

نظر شما