شناسهٔ خبر: 141882 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد: 

ارزیابی و استعلام مخاطرات فرونشست در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان اصفهان 

قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ارزیابی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زون‌های فرونشست استان انجام می‌شود، گفت: با پدیده فرونشست باید مقابله مهندسی و فنی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه با بیان اینکه فرونشست زمین در شهر اصفهان و اطراف آن پدیده‌ای غیرقابل انکار است، اظهار کرد: فرونشست بدلیل برداشت آب و تخلیه سفره‌های زیرزمینی اصفهان رخ داده است، در گذشته زاینده رود سفره‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کرد به طوری که در دهه‌های اخیر اخیر در ۲۰- ۳۰ کیلومتری رودخانه وقتی حفاری می‌شد در عمق ۱۲ تا ۱۸ متر، آب وجود داشت اما اکنون عمق آب به ۲۰۰ متر می‌رسد.  

وی افزود: می‌بایست به این موضوع توجه داشت که فرونشست پدیده‌ای فنی است؛ طرح مطالعات پهنه فرونشست اصفهان را شهرداری توسط مشاور وزارت راه و شهرسازی دنبال کرد و مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی طبق قرار داد، مطالعات پهنه شهر اصفهان و دشت اصفهان- برخوار، شرق و جنوب شرق آن و پایین دست رودخانه را انجام داده و راهکارهای کنترل فرونشست مشخص شده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که گسل‌های زیادی دارد، لیکن نمی‌توانیم بگوئیم چون گسل وجود دارد ساخت و ساز را باید تعطیل کنیم اما در مقابل این پدیده، فنی باید عمل کرد و طراحی ساختمان‌ها باید به گونه‌ای باشد که اگر زلزله شد، خراب نشود.  

وی با بیان اینکه با فرونشست نمی‌توان مستقیم برخورد کرد، افزود: درباره این پدیده همه‌ملزم به رعایت هستند و قطعاً سیاست‌های کشور می بایست بگونه ای باشد که فرونشست توسعه نیابد و شرایط آن پیچیده‌تر نشود.  

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه بخشی از خاک که بدلیل تراکم از بین رفت به شرایط اولیه باز نمی‌گردد، گفت: ارزیابی ساختمان‌ها در زون‌های فرونشست توسط نظام مهندسی و شهرداری انجام می‌شود.  

وی با بیان اینکه اراضی شهرستان های مختلف در معرض پدیده فرونشست است، خاطرنشان کرد: یکی از الزامات و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص پروژه مسکن در شهرستان ها  این بود که پروزه ها نیازمند ملاحظات فنی است که شامل نحوه ساخت و پی‌ریزی بناها است.  

قاری‌قرآن تصریح کرد: ارزیابی مخاطرات امروز بعنوان دستور العمل پروژه‌هایی است که در زون‌های فرونشست قرار می‌گیرند و بنا بر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری استعلام در خصوص فرونشست در طرح‌ها لحاظ می‌شود و باید با آن مقابله مهندسی و فنی کرد.