شناسهٔ خبر: 142212 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مراسم گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن مطرح شد؛

تجلیل از آزادگان شاغل در وزارت راه و شهرسازی

جلسه در مراسم گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن با حضور وزیر راه و شهرسازی از آزادگان شاغل در وزارت متبوع تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی مراسم گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن در ساختمان دادمان برگزار شد.

در این مراسم که محمدعلی زهره‌ای معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و جمعی از کارکنان وزارتخانه حضور داشتند، پس از قرائت آیات الهی، سرود جمهوری اسلامی ایران، قرائت روضه اباعبدالله الحسین(ع) و اجرای سرود آیینی، حمید مردانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران سالروز بازگشت آزادگان سرافراز را به میهن گرامی‌ داشت.

مردانیان با ذکر روایتی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: کاظم عبدالأمیر افسر شکنجه گر بعثی مسؤل شکنجه اسرای ایرانی بود و فضایی از رعب و وحشت ایجاد کرده بود و با این‌که افسری شیعه بود، ایرانیان را مجوس می‌دانست و از آنجا که یک برادر او در جنگ شهید شده بود و برادر دیگرش به اسارت گرفته شده بود، از ایرانیان کینه داشت.

وی ادامه داد: حجت الاسلام علی اکبر ابوترابی، سید اسرای ایرانی که به شکنجه‌گاه کاظم عبدالأمیر رفت، در کمال ناباوری با وجود اثرات رفتاری این سید، از آن شکنجه‌گر بی رحم انسان دیگری ساخت و متحول شد و پس از آن از شکنجه و آزار خبری نبود تا آنجا که او بعدها به دنبال سیدتا مرز ایران آمد و به قصد زیارت سید و در کنار مزار او در صحن آزادی حرم مطهر امام هشتم، بیتوته کرد.

به گفته مردانیان این افسر عراقی آنچنان تحول یافته بود که به دنبال حلالیت طلبیدن از اسرای ایرانی رفت و آنچنان عاقبت به خیر شد که در ابتدای نبرد سوریه به شهادت رسید.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران همچنین به ۲۸ مرداد و سالروز کودتای انگلیسی آمریکایی نیز اشاره کرد.

در بخش دیگری از این برنامه محمداسماعیل کوثری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز ضمن گرامیداشت سالروز ورود اسرا به‌عنوان انسان‌هایی مقاوم و پیروز به کشور گفت: دشمن قصد داشت در عرض ۳ روز استان خوزستان را گرفته و در مدت ۷ روز تهران را فتح کند اما عامل ولایت یعنی رهبری حضرت امام(ره) مانع از آن شد چرا که امام به کمک خدا یقین داشت و متکی به ابرقدرت‌ها نبود.

وی افزود: در مدت جنگ تحمیلی ما از عراقی ها ۷۲ هزار اسیر گرفتیم و آنان ۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر به اسارت بردند که ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر آن در روزهای اولیه بود  و ۳ ماهه آخر مخصوصا در سال ۱۳۶۷ ۲۳هزارتای دیگر به اسیری رفتند.

به گفته کوثری تفاوت میان این اسارت ها آنجا بود که تبدیل به دانشگاه انسان سازی شد و برخی از اسرای ما پس از بازگشت به ۴ زبان زنده دنیا مسلط بودند و یا حافظ قرآن و نهج البلاغه شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این نظام کارهای بزرگی صورت گرفته است که مردم خبر ندارند و من به عنوان مطلع عرض می‌کنم که دشمنان ما نمی گذارند چرا که فضای مجازی گسترده ای در اختیار دارند.

در پایان همکاران آزاده وزارت راه و شهرسازی از سوی وزیر راه و شهرسازی با تقدیم لوح سپاس، تقدیر شدند.