شناسهٔ خبر: 142215 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نظارت بر روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن استان با انجام بازدیدهای میدانی

نشست شورای اسلامی استان فارس با حضور مدیرکل و معاونین راه و شهرسازی استان مدیر کل راه و شهرسازی فارس، با اشاره به اهتمام ویژه این اداره کل به پیشرفت مطلوب پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان گفت: در بحث نظارت بر روند اجرای این طرح، انجام بازدیدهای میدانی در تمام شهرستان های استان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی فارس، محمود رضا طالبان مدیر کل راه و شهرسازی فارس در اجلاس شورای اسلامی این استان در شیراز، ضمن تسلیت حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) گفت: در این بازدیدها به دنبال این هستیم تا با حضور در محل اجرای هر پروژه، از نزدیک مسائل و مشکلات احتمالی را بررسی کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

وی ادامه داد: هم اینک در برخی شهرهای استان از جمله اقلید، آباده و ارسنجان، پروژه‌های نهضت ملی مسکن پیشرفت خوبی داشته که امیدواریم این بازدیدهای میدانی کمک کند در آن شهرهایی که کار به کندی پیش می رود، موانع برداشته شده و کارها سرعت گیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس، سهم فارس از طرح نهضت ملی مسکن را ۲۴۰ هزار واحد برشمرد و گفت: بر اساس ثبت نام ها و پالایش های انجام شده، در استان ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح باید ساخته شود.

طالبان افزود: از این ۱۴۰ هزار واحد، ۷۵ هزار واحد در شهر شیراز است که تاکنون برای ۲۵ هزار واحد زمین تامین شده است.

وی ادامه داد: تا اواخر سال ۱۴۰۰ در استان حدود ۴۹۵ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده بود که امروز این میزان به حدود چهار هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده که بیشترین میزان تامین زمین در کشور مربوط به استان فارس است.

طالبان اظهار کرد: همچنین بیشترین توافقات با بخش های خصوصی و دولتی در بحث تامین زمین نیز متعلق به استان فارس است و تاکنون افزون بر ۲ هزار ۱۰۰ هکتار از این زمین‌ها در قالب توافق با بخش خصوصی و بخش دولتی تامین شده و در خدمت طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: بحث تامین زمین در استان تقریبا حل شده و فقط در شیراز با موانعی مواجه هستیم که امیدواریم این موانع با طرح در شورای عالی محیط زیست حل و فصل شده و زمین مورد نیاز در این کلانشهر نیز در اختیار مردم قرار گیرد.

طالبان افزود: هم اینک در برخی شهرهای استان مانند شیراز و مرودشت و چند شهر دیگر برای اجرای پروژه‌های مسکن پیمانکار گرفته‌ایم و در سایر شهرها نیز حدود ۳۵ هزار واحد در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یک ذهنیتی که شکل گرفته این است که راه و شهرسازی تنها متولی اجرای طرح نهضت ملی مسکن است در حالی که چنین نیست و مجموعه‌های دیگر اعم از آب، برق، گاز، شوراها و شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز باید پای کار باشند که در استان فارس انضافا تاکنون شاهد همکاری و تعامل خوب این مجموعه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بوده‌ایم.

طالبان گفت: روند اجرای برخی پروژه‌های نهضت ملی مسکن به گونه‌ای است که می‌توان امیدوار بود که تا دهه مبارک فجر امسال در بسیاری از شهرها حداقل هشت هزار واحد را بتوانیم تحویل مردم دهیم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس، با بیان اینکه هیچ پروژه راهسازی در استان متوقف نیست گفت: به جز آزادراه، هم اینک ۹۲۳ کیلومتر پروژه راهسازی در این استان در دست اجرا است که از این میزان ۵۷۲ کیلومتر آن راه اصلی است.

طالبان افزود: ما با چنگ و دندان پروژه ها را زنده نگه داشته ایم و اگر سرعت اجرای پروژه‌ای هم کاهش داشته اما نگذاشته‌ایم که پروژه‌ها متوقف شود.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: تداوم اجرای پروژه ها و فعال نگه داشتن آنها در شرایطی در استان اتفاق افتاده که امروز میزان بدهکاری ما به پیمانکاران حوزه راه ۱۳ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: با توجه به اینکه میزان اعتبارات این اداره کل نسبت به سال گذشته کاهش داشته، امیدوار هستیم که در سفر دوم رئیس جمهور به استان بتوانیم اعتبارات مورد نیاز بسیاری از این پروژه‌های راهسازی استان را جذب کنیم.