شناسهٔ خبر: 14228 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خداداد مقبلی در نشست منتخبان سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان مطرح كرد؛

رشته حقوق مهندسی در دانشگاه‌ها ایجاد شود/ ضرورت فعالیت اعضای جدید هیئت مدیره نظام مهندسی به دور از مسائل جناحی

خداداد مقبلی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در نشست هم‌اندیشی هیئت قائم مقامی و برگزیدگان هفتمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بر لزوم توجه به اخلاق حرفه‌ای در فعالیت‌های مهندسی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رئیس هيئت قائم مقام سازمان نظام مهندسی استان کرمان در نشست هم‌اندیشی هیئت قائم مقامی و برگزیده شدگان هفتمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان انجام خدمات مهندسی برای مردم استان را وظیفه سازمان نظام مهندسی در استان‌ها عنوان کرد و افزود: خدمات زیادی در زمینه ساخت و ساز می‌توان برای مردم انجام داد و فلسفه وجودی نظام مهندسی در استان‌ها بر همین اساس پایه‌ریزی شده است.

خداداد مقبلی با تأکید بر اینکه باید از کوتاهی‌هایی که در دوره قبل انجام شد درس بگیریم افزود: افرادی که در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی انتخاب شده‌اند از نخبگان مهندسی استان هستند و این یک فرصت است تا بتوانیم آنچه در توان داریم برای خدمت به مردم در زمینه مهندسی ارائه کنیم.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمان با اعلام اینکه در چند سال اخیر خدمات و تلاش‌های خوبی در زمینه ساخت و ساز برای مردم انجام شده است، اظهار امیدواری کرد: افرادی که انتخاب شدند، خدمات بیشتر و برنامه‌ریزی‌های بهتری برای خدمات نظام مهندسی استان به دور از هر جناح و عقیده‌ای داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر اقدامات براساس چارچوب سازمان مهندسی ملی ساختمان باشد و حوزه عملکردی در این راستا باشد مشکلی پیش نخواهند آمد.

مقبلی خاطرنشان کرد: حیثیت نظام حرفه‌ای مهندسان برای هیئت مدیره باید حائز اهمیت باشد. همه تلاش ما این است به انتظاراتی جامعه از خودمان جامه عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه تعهدات و اخلاق حرفه‌ای در کار مهندسان باید مد نظر باشد تا رضایت‌مندی جامعه حاصل شود، گفت: اگر اخلاق حرفه‌ای مدنظر نباشد و شئونات نظام مهندسی حفظ نشود، ضربه‌ای به حرفه مهندسی زده‌ایم.

ضرورت ایجاد رشته حقوق مهندسی

عضو هيئت قائم مقامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان كرمان نیز در این نشست با بیان اینکه رشته حقوق مهندسی در جامعه مهندسی ضروری است، اظهار کرد: ايجاد این رشته در مقطع ارشد و دکترا در دست پیگیری است.

محمد حسن‌زاده تاکید کرد: در دوره ششم برخی از افرادی که عهده‌دار اداره سازمان مهندسی استان بودند در اواخر کار به دست خودشان زمینه‌ای را فراهم کردند که نهاد دولتی وارد قضیه شود.

وی گفت: برخی از مهندسان استاد دانشگاه هستند و دانشجوی مهندسی می‌پرورانند اما این دانشجوی مهندسی زمانی که وارد حرفه مهندسی می‌شود، نمی‌داند یافته‌ها و دانش خود را به چه شکلی ارائه دهد که آسیب نبیند.

این مهندس عمران پایه ارشد ادامه داد: ما در حرفه مهندسی در همه گرایش‌ها متخصص داریم اما راجع به مسائل حقوقی و قانونی متخصص آگاه نیستیم و آسیب عمده‌ای كه سازمان نظام مهندسی استان‌ها می‌خورد از همین مسئله است.

وی با اشاره به اینکه بر عملکرد ما شرع و قانون اساسی حاکم است، اضافه کرد: یک مهندس ساختمان باید قانون اساسی را یاد بگیرد زیرا قانون بر همه حاکم است و این قانون برگرفته از سند فرادست همان شرع است.

عضو هيئت قائم مقامي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان كرمان اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی استان‌ها برخلاف اعتقاد بعضی‌ها NGO یا سازمان مردم نهاد نیست بلکه یک تشکل صنفی، حرفه‌ای و خصوصی است که به استناد بند یک ماده یک قانون ارتقای سلامت نظام ارادی و مقابله با فساد برخی از اقتدارات حاکمیتی توسط قانون‌گذار به آن سازمان محول شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی یک تشکل خصوصی است اما نهاد دولتی بر آن نظارت دارد گفت: یکی از قوی‌ترین نهادهایی که نظارت جدی بر روی سازمان نظام مهندسی دارد سازمان بازرسی و در مرحله بعد وزارت راه و شهرسازی است و بازرس سازمان این توانایی را دارد که اگر تخلف و جرمی اتفاق بیفتد، بدون تعارف دستور بازداشت بدهد.

گزارش:فهيمه عسكرپور 

نظر شما