شناسهٔ خبر: 14241 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مظاهریان در نخستين كنفرانس بين‎المللی آموزش مهندسی در شيراز:

ارزش زمین موجب حركت به سمت شهرهای زیرزمینی شد/ زمینه کار مهندسان ایرانی در بازار جهانی در پساتحریم فراهم می‌شود

جلسه فارس معاون وزیر راه و شهرسازی به آمادگی رقابت در بازارهای گسترده بین‌المللی در شرایط پسا تحریم تاكید كرد و گفت: امروز دنیا به سمت رقابت جدی در بازارهای اقتصادی حركت كرده كه ما نیز نیاز داریم با ارتباط گیری بیشتر در معادلات اقتصادی بین‌المللی جایگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهیان را ارتقاء دهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره راه و شهرسازی استان فارس، حامد مظاهریان امروز سه شنبه ۱۹ آبان در آیین گشایش نخستین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی آموزش مهندسی (با تکیه بر فن آوری‌های نوین یادگیری) در دانشگاه شیراز با بیان اینكه علم ارتباطات، درس غایب آموزش مهندسی در دانشگاه‌های ایران است، افزود: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم بین آموزش مهندسی و تولید ثروت ملی پل ایجاد كنیم، در‌حالی كه در دیگر كشورها تولید علم به تولید ثروت ختم شده است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با طرح این سوال كه آیا توانسته‌ایم آموزش مهندسی را در كشور اشاعه دهیم؟ تأكید كرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای یك دهه آینده، كشور را آماده كنیم.

مظاهریان ادامه داد: تولید علم و علم آموزی در ادبیات و فرهنگ كهن سرزمین ایران جایگاه فوق‌العاده‌ای داشته و دارد اما امروز حتی نمی‌توانیم در سطح خانواده و یا دانشگاه این مهم را تفهیم كنیم كه چگونه تولید دانش موجب ثروت خواهد شد.

وی با تاکید بر این نكته كه باید ابزارهای دقیقی برای بیان جایگاه خود در بازارهای اقتصادی جهان تعریف كنیم، به نقش اساسی و مهم آشنایی با علم اقتصاد و حقوق در تعریف جهانی شدن و ایجاد رقابت اشاره و ابراز امیداوری كرد برگزاری چنین كنفرانس‌هایی منجر به ارتقاء آموزش مهندسی در كشور و تثبیت مطلوب موقعیت ایران در جهان شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینكه در پایداری ساختمان‌های كشور مشكلاتی وجود دارد، گفت: ارزش زمین در شرایط فعلی موجب بیشترین حركت به سمت شهرهای زیرزمینی شده، از این رو باید در پایداری ساختمان‌ها در شهرها دقت بیشتری شود.

مظاهریان ادامه داد: دوران پسا تحریم در حال فرارسیدن است و با توجه به فراهم شدن زمینه رقابت در بازارهای گسترده جهانی، هر مهندس ایرانی باید خود را آماده کند زیرا زمینه کار در بازار جهانی و ایجاد ارزش افزوده فراهم خواهد بود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم بیان کرد: دانشگاه شیراز جزو بهترین دانشگاه‌های کشور و دارای پتانسیل‌های بالایی است و اولین دانشگاه در ایران است که دوره دکترای مهندسی را راه‌اندازی کرد.

سعید سهراب پور افزود: دانشگاه شیراز نخستین دانشگاه بین‌المللی کشور است که می‌طلبد در این زمینه تقویت شود.

وی همچنین در اشاره به کنفرانس آموزش مهندسی، گفت: تجربه‌های خوبی درباره میزگردها وجود دارد و می‌دانیم که میزگردهای این کنفرانس نیز مفید است و دستاوردهای خوبی خواهد داشت.

دبیرعلمی این كنفرانس نیز به بیان كمبود و مشكلات حوزه اموزش مهندسی در كشور اشاره و عنوان كرد: دروسی مانند اخلاق مهندسی، آینده نگری، زبان انگلیسی، مبانی توسعه پایدار، همكاری‌های بین‌المللی، مشكلات و چالش‌های زیست محیطی از دروس مغفول در علم مهندسی است.

ناصر بیدختی با بیان اینكه آموزش اخلاق مهندسی از سرفصل‌های قابل تدریس در برخی از دانشگاه‌های كشور شده، خواستار ارائه این واحد درسی در دیگر دانشگاه‌ها شد.

نخستین كنفرانس بینالمللی و چهارمین كنفرانس ملی آموزش مهندسی با تكیه بر رفتارهای نوین یادگیری امروز در دانشكده مهندسی دانشگاه شیراز با حضور اساتید برجسته حوزه آموزش مهندسی برگزارشد./

نظر شما