شناسهٔ خبر: 142491 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بیش از ۱۶۷ کیلومتر راه ارتباطی در استان اردبیل بهسازی و روکش آسفالت شد

روکش آسفالت معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: امسال بیش از ۱۶۷ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این استان بهسازی، مرمت و روکش آسفالت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل، آیدین هاشمی معاون راهداری استان اردبیل در بازدید از عملیات روکش آسفالت محور نمین گفت: از این میزان ۶۰ کیلومتر راه اصلی، ۵۷ کیلومتر راه فرعی و ۵۰ کیلومتر راه روستایی بهسازی، مرمت و روکش آسفالت شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این در سال جاری ۵۸ هزار تن آسفالت برای لکه‌گیری راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل به‌کار رفته است.

معاون راهداری استان اردبیل با بیان اینکه عملیات بهسازی، مرمت و روکش آسفالت راه‌های ارتباطی استان همچنان ادامه دارد، بیان کرد: امسال در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای مرمت، بهسازی و آسفالت کردن محورهای مواصلاتی در استان اردبیل هزینه خواهد شد.

هاشمی با اشاره به افزایش چشمگیر مرمت بهسازی و روکش آسفالت راه‌های مواصلاتی استان در ۲ سال اخیر گفت: تلاش می‌کنیم با تخصیص اعتبارات لازم تا قبل از پایان فصل کاری در استان فرارسیدن فصل سرما و یخبندان پروژه های راهداری در دست اجرا را به سرانجام برسانیم.

وی همچنین گفت: اقدامات خوبی در حوزه راهداری استان انجام شده است به طوری که پارسال در مجموع بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در مناطق مختلف استان اجرا و با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

 معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل راهداری استان اردبیل گفت: با وجود اینکه بودجه اختصاص یافته به حوزه راهداری یک دهم اعتبار مورد نیاز است اما با وجود تمام مشکلات حفاظت، نگهداری، مرمت و بهسازی راههای ارتباطی استان از اولویت‌های اداره کل راهداری استان است.

ناوگان راهداری اردبیل فرسوده است

 هاشمی کمبود نیروی انسانی، کمبود اعتبارات و کمبود ماشین آلات مورد نیاز را از جمله مشکلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل برشمرد و ابراز امیدواری کرد: در چهارچوب تامین ماشین آلات راهداری در کشور که در دستور کار سازمان راهداری است، ناوگان مورد نیاز راهداری استان اردبیل هم تجهیز و نوسازی شود.

وی میانگین عمر ماشین آلات راهداری استان اردبیل را ۲۶ سال ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه استان اردبیل از استان‌های سردسیر  و برف‌گیر کشور است، فعالیت طولانی مدت ناوگان این اداره کل ماشین آلات آن را فرسوده و مستهلک کرده است و نوسازی این ناوگان بسیار ضروری است. 

گفتنی است:از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

شایان ذکر است:استان اردبیل در مجموع هزار و ۸۹۵ روستا و آبادی دارد که از این تعداد ۶۰ روستا تک خانواری و یا فاقد سکنه، راه ارتباطی ۹۲۸ روستا آسفالت و راه ارتباطی ۸۷۱ روستا شنی و یا خاکی است.

خاطرنشان می شود:این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.