شناسهٔ خبر: 142492 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار هرمزگان؛

۱۶۱ هکتار اراضی در بندرعباس برای ساخت مسکن با رعایت ۶ الزام الحاق می‌شود

شورای عالی شهرسازی و معماری شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق ۱۶۱ هکتار اراضی در بندرعباس برای ساخت مسکن با رعایت ۶ الزام موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مکاتبه با استاندار هرمزگان، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع بندرعباس، ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۹ مرداد امسال، مصوبات جلسات ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰ فروردین امسال، ۳۱ تیرماه امسال شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان در خصوص تامین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن از طریق الحاق اراضی واقع در شمال محور شهید رجائی را مورد بررسی قرار داد و با توجه به صورتجلسه  ۲۱ تیر امسال کمیته فنی و آخرین تصمیمات متخذه در مرجع استانی ( ۳۱ تیر ۱۴۰۲) به شرح زیر تصمیم گرفت.

الف: همسو با آخرین مصوبه مرجع استانی و با توجه به صورتجلسه کمیته فنی در فاز اول با الحاق ۱۶۱ هکتار اراضی با مالکیت دولت واقع در شمال بزرگراه شهید رجایی (سمت شرق اراضی گردشگری پنجه‌علی) موافقت می‌شود.

ب: الحاق اراضی تا سقف مقرر در صورتجلسه ۳۱ تیر امسال شورای برنامه‌ریزی و توسعه پس از بررسی در کمیته جهت تصمیم‌گیری به شورای‌عالی ارجاع شود.

ج: همچنین لازم است طرح جامع اراضی الحاقی با رعایت چهارچوب زیر تهیه و پس از تائید در کمیته فنی و ابلاغ توسط دبیر شورا، ملاک اقدامات آتی کمیسیون ماده ۵ قرار گیرد.

۱-تعیین‌تکلیف خط انتقال گاز و حرایم آن در مرجع استانی با عنایت به اینکه با حفظ وضع فعلی و لزوم رعایت حرایم ایمنی و خطرزائی آن عملا بخش‌های وسیعی از عرصه‌های مستعد توسعه مسکونی در داخل محدوده قبلی و اراضی الحاقی قابل استفاده نخواهد بود. در هر صورت رعایت حریم ایمنی (بدون هرگونه بارگذاری) و حریم خطر زائی (بارگذاری سطوح سبز باز با مستحدثات کم) در طرح جامع اراضی الزامیست.

۲- حرائم خطوط انتقال برق و همچنین بستر و حریم مسیل‌های متداخل با زمین دقیقا بر اساس اعلام نظر مراجع مربوطه استانی در طرح لحاظ شود.

۳- با توجه به توپوگرافی زمین حداکثر هماهنگی معابر با بستر طبیعی زمین در جهت کاهش هزینه‌های آماده‌سازی اعمال شود. همچنین عرصه دارای توپوگرافی نامناسب در مرکز زمین با سطوح سبز و باز و حداقل بارگذاری و مداخله در بستر طبیعی حفظ شود.

۴- مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی طرح به تائید شورای هماهنگی ترافیک استان برسد.

۵- نوار سبز حفاظتی حداقل به عرض ۳۰ متر از بعد از پوسته محور شهید رجائی لحاظ شود.

۶- تامین سرانه‌های خدماتی در همه سطوح (درمقیاس محله تا شهر) مطابق مصوبه تدقیق سرانه‌ها و واحدپذیری با تبعیت از الگوی تراکمی غالب شهر الزامیست.