شناسهٔ خبر: 14269 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مطرح کرد:

۳۰ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

توحيد اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۸ محله در تبریز و ۱۰ درصد مساحت شهر و ۲۰ درصد جمعیت این شهر در محدوده سکونت‌گاه‌های غیر رسمی قرار دارند و در مجموع نیز ۳۰ درصد جمعیت استان در سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، توحید اخلاقی در جلسه کارگروه اجتماعی و امور فرهنگی استان بر ضرورت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی تاکید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت فعالیت ستاد ساماندهی گفت: ستاد ساماندهی در آذربایجان‌شرقی فعالیت گسترده‌ای دارد که موجب تقدیر مسئولان کشوری شده و این ستاد در تبریز و سایر شهرهائی که سکونت‌گاههای غیررسمی دارند فعال می‌شود.

اخلاقی ادامه داد: ۵۴ هزار هکتار به عنوان حاشیه شهرها هستند که ۳۰ درصد شهرها را تشکیل داده و ۲۰ درصد جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار نیز در آذربایجان‌شرقی به عنوان بافت‌های ناکارآمد مطرح هستند که باید فکری اساسی در این مورد صورت گیرد.

اخلاقی اظهار داشت: ۷۳ درصد جمعیت ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شناسایی شده در استان در تبریز سکونت دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر ۵ شهر دارای طرح مصوب در امر ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی هستند و دو شهر دیگر نیز در حال مطالعه هستند و برای تبریز نیز بازنگری‌هایی صورت خواهد گرفت.

اخلاقی گفت: ۱۸ محله در تبریز و ۱۰ درصد مساحت شهر و ۲۰ درصد جمعیت این شهر در محدوده سکونت‌گاه‌های غیررسمی قرار دارند و در مجموع نیز ۳۰ درصد جمعیت استان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: جابه‌جایی ۳ هزار خانوار در ۵ محله ویژه تبریز و ۶۸ پروژه با ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار دنبال می‌شود و در شهرهای دیگر نیز پروژه‌های توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و دیگر پروژه‌ها انجام می‌شود.

اخلاقی افزود: برای فعالیت ستاد بازسازی و توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی دستگاه‌های مجری و نیز دستگاه‌های بهره‌بردار مشخص شده‌اند و ارتقای سطح دانش و افزایش مطالعه و توسعه کتابخانه‌ها دنبال می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی ، ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در تبریز را یکی از اولویت‌های مهم استان برشمرد و افزود: در این زمینه بافت‌های حاشیه‌ای، زاغه‌نشینی، روستاهای ملحق شده به شهرها و مناطق درون بافت‌های مدرن مورد مطالعه قرارگرفته است.

اخلاقی گفت: از مجموع افراد ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر تبریز تعداد ۲۵۰ هزار نفر در پهنه شمالی اتوبان پاسداران ساکن هستند.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف ساماندهی در بخش‌های عمرانی، خدماتی، بهداشتی و رفاهی در مناطق فوق گفت: از سال ۱۳۸۴ پروژه‌های عمرانی و خدماتی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال از محل منابع بانک جهانی در چهار محله مالازینال، احمدآباد، سیلاب قوشخانه و یوسف آباد تبریز اجرا می‌شود. 

نظر شما