شناسهٔ خبر: 14343 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مديرعامل راه آهن مطرح كرد:

سود ۵۰ هزار میلیارد تومانی اقتصاد كشور از محل صرفه‌جویی سوخت / مصرف سوخت حمل‌و‌نقل ریلی یك هفتم جاده است

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن بابیان این صنعت ریلی می‌تواند چرخ اقتصاد را به حركت درآورد در مراسم آغاز به كار نیروهای قابیلت سازی (۲) گفت: در صورتیكه متولیان از محل صرفه جویی سوخت نسبت به قوی تر شدن راه‌آهن اقدام كنند در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به واسطه عواید ناشی از صرفه جویی سوخت به اقتصاد كشور سود خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن در مراسم آغاز به كار نیروهای قابیلت سازی (۲) با بیان اینكه راه‌آهن موتور محرك مهمی است گفت:صنعت ریلی در صورت توسعه یافته و اجرای تمام پروژه های مربوط به قطارهای سریع السیر ،دوخطه كردن خطوط و ورود لكوموتیو های جدید و همچنین افزایش سهم حوزه ریلی در جابه جایی حداقل ۵۰ درصد بار كشور اجرا شود به واسطه منافعی كه به همراه دارد می تواند چرخ اقتصاد را به حركت در آورد.

وی افزود : در حال حاضر حدود ۲۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در كشور به هدر می رود كه اگر این رقم در بازه زمانی ۵ ساله مدنظر قرار گیرد نشان می دهد كه هدر روی سوخت در جاده های كشور رقمی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.

پورسیدآقایی با بیان اینكه میزان مصرف سوخت در حوزه ریلی یك هفتم میزان مصرف سوخت در جاده است تصریح كرد: این ارقام نشان می دهد كه جابه جایی بار با ریل به صرف اقتصاد كشور است .

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به رقم ۳۵ هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی كشور در سال جاری خاطرنشان كرد: با توجه به شرایط سخت موجود در سال جاری بودجه ۹۵ بیشتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان نخواهد بود .

وی افزود : در صورتیكه كشور از محل صرفه جویی سوخت نسبت به قوی تر شدن راه‌آهن اقدام كند می تواند در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به واسطه عواید ناشی از صرفه جویی سوخت به اقتصاد كشور سود برساند.

پورسید آقایی با بیان اینكه راه‌آهن نقش كلیدی در اقتصاد كشور دارد خطاب جدید جذب شده به این شركت به واسطه پروژه قابلیت سازی (۲) گفت:امروز راه‌آهن و توسعه آن مدنظر اركان مختلف نظام است به طوریكه مقام معظم رهبری در بازدید از لكوموتیو های مپنا بر موضوع جابه جایی بار با ریل تاكیدات بسیاری فرمودند.

وی افزود: از سوی دیگر رییس جمهور توسعه حوزه ریلی را یكی از سه یادگار مدنظر دولت تدبیر و امید عنوان كردند و برآیند این موارد نشان می دهد كه راه‌آهن نقش ملی و محوری در كشور دارد.

مدیرعامل راه‌آهن با ابراز امیدواری از حضور نیروهای جدید به منظور اثرگذاری بیشتر حوزه ریلی در اقتصاد ملی خاطرنشان كرد: امروزه شاخص توسعه یافتگی در دنیا میزان توسعه حمل و نقل است و تجربه كشورهایی مانند چین نشان می دهد كه راه برون رفت از گرفتاری ركود ،توسعه حمل و نقل ریلی است چراكه توسعه ریل موجبات رشد اقتصادی در كل صنایع و در مجموع تولید ناخالص داخلی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینكه صنعت ریلی در حوزه بار و مسافر نقش كلیدی دارد تصریح كرد: مهمترین راه میان به منظور جبران عقب ماندگی ها و رساندن راه‌آهن ایران به جایگاهی مطلوب در میان راه‌آهن های دنیا نیروی انسانی است چراكه با وجود نیروهای انسانی مطلوب میتوانیم مشكلات صنعت را برطرف كنیم.

به گفته وی ركن اصلی در بهبود وضعیت راه‌آهن ایران نیروی انسانی است و این نیرو ها می توانند دراین صنعت تحول ایجاد كرده و موتور تحرك در اقتصاد باشند.

نظر شما