شناسهٔ خبر: 143448 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تصویب ۲ شهر جدید کوشک و خلیج فارس و ۱۰ پهنه سکونتگاه ساحلی با رویکرد مولدسازی در سواحل جنوبی استان هرمزگان

سواحل مکران مکانیابی احداث شهر جدید کوشک و خلیج فارس و ۱۰ پهنه سکونتگاه ساحلی با رویکرد مولدسازی در سواحل جنوبی استان هرمزگان در جلسه کارگروه امور زیربنایی این استان به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت عمران شهرهای جدید، در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان هرمزگان ضمن تأکید بر نقش‌آفرینی مؤثر نظام سکونتگاهی و فعالیتی استان در اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای سیاست‌های کلان نظام مواردی از جمله جابه‌جایی پهنه شهر جدید کوشک در پیرامون منطقه انرژی پارسیان با هدف دسترسی مستقیم به دریا، ضرورت و مکان شهر جدید خلیج فارس در گستره شرقی شهر بندرعباس با رویکرد منطقه شهری پایدار و در نهایت طرح و ضرورت احداث ۱۰ سکونتگاه ساحلی در پهنه‌های مشخص شده، با حضور استاندار هرمزگان به تصویب رسید.

گفتنی است ایجاد سکونتگاه‌های مولد، جهت‌گیری نوینی برای توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور است که با رونق انواع فعالیت‌ها، توأم با تأمین سکونت برای فعالان این عرصه، به ویژه در سواحل جنوبی هرمزگان، می‌تواند حرکت موثری در راستای تحقق هدف‌های ملی، منطقه‌ای و محلی توسعه و آمایش سرزمین باشد و با بهره‌گیری مناسب از قابلیت‌های پراکنده (بالقوه و بالفعل)، موجبات اشتغال‌زایی و تأمین درآمد را در گستره‌هایی از استان فراهم سازد.

منطقه بندرعباس با دارا بودن دسترسی مستقیم به پهنه دریایی خلیج‌فارس و قرارگیری در نقطه گره‌گاهی و استراتژیک تنگه هرمز، دارای ظرفیت‌های بالایی برای توسعه همه‌جانبه ساحلی است که با برنامه ریزی مناسب و بهره‌گیری از ظرفیت های کلان بالقوه در نواحی ساحلی آن، گام موثری در راستای اقتصاد دریاپایه برداشته خواهد شد.
شهر جدید خلیج فارس در گستره شرقی بندرعباس مکانیابی شده و در حوزه فراگیر آن نیز تکوین منطقه شهری یکپارچه در پیوند با بندرعباس پیش‌بینی شده که پشتوانه‌ای برای این شهر است تا موقعیت ملی و فراملی آن را ارتقا بخشد و موجب تکوین قطب توسعه با اهمیتی در جنوب کشور شود.

این شهر جدید با ویژگی‌های بارز و کم‌نظیر ساحلی، محدود به سکونت نبوده و عرصه‌های فعالیت به ویژه گردشگری را در گستره‌ای مناسب و یکپارچه شهری- منطقه‌ای در برمی‌گیرد و در تعاملی پویا و هم‌افزا با شهر بندرعباس، به الگوی پیشران در شهرسازی و معماری در سواحل خلیج فارس تبدیل خواهد شد.

شهر جدید کوشک نیز شهری خواهد بود مبتنی بر انرژی‌های پاک، که همراهی صنعت و محیط زیست را به خوبی نشان خواهد داد؛ و از پیوند این دو به اقتصادی پویا و پایدار دست پیدا خواهد کرد، اقتصادی که از در هم تنیدگی زمینه‌های مختلف صنعت، خدمات و گردشگری تشکیل می‌شود. این شهر جدید به عنوان پشتیبان سکونت منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان با مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار و ظرفیت جمعیتی ۱۱۰ هزار نفر مکانیابی شده است که دسترسی مستقیم آن به دریا و سواحل خلیج‌فارس به تصویب رسید.