شناسهٔ خبر: 14347 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

محدودیت‌های قانونی برای خودگردان شدن فرودگاه‌های کشور/ آغاز مطالعات تغییر ساختار مدیریتی در فرودگاه‌ها/ نظام پرداخت بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه‌ها غیرمتمرکز شد

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به محدودیت‌های قانونی برای خودگردان شدن فرودگاه‌های کشور گفت: بهترین مدل اداره فرودگاه‌ها در دنیا مدل مدیریت خودمختار و خودگردان فرودگاه‌‌ است.

رحمت الله مه‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تجدید ساختار شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: تجدید این ساختار از حدود ۸ سال گذشته آغاز شده است که یکی از خروجی‌های آن مدیریت مستقل فرودگاه‌ بین المللی امام در قالب شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) توسط هیئت مدیره مستقل است.

وی درباره تغییر ساختار سایر فروگاه های کشور نیز گفت: در قالب این تجدید ساختار، قرار بود تعداد زیادی از شرکت‌های زیر مجموعه فرودگاهی ایجاد شود اما ممانعت قانونی موجب شد تا امکان تاسیس این شرکت‌ها وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: به دلیل ممانعت‌های قانون‌گذار برای تاسیس شرکت‌های فرودگاهی مقرر شد برخی فرودگا‌ه‌ها در قالب ایجاد شرکت‌های مجازی، برخی فرودگاه‌ها به شکل منطقه‌ای مدیریت شوند، که البته روش‌های دیگر مدیریتی فرودگاه‌ها در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه اصول شرکت‌داری طبیعتا ناظر بر اقتصادی کردن و توسعه فعالیت‌های تجاری است، افزود: اقتصادی کردن فرودگاه‌ها نیازمند ساختار، سازوکار و انگیزه‌های لازم است. اصولا بهترین مدل اداره فرودگاه‌ها در دنیا مدل airport autonomous authority به معنای مدیریت خودمختار و خودگردان فرودگاه‌‌ است اما هیچ مدیری در فرودگاه‌های ما چنین اختیاری ندارند. بر اساس مدل مذکور مدیر فرودگاه یک مقام است، در حوزه مدیریتی جایگاه رفیعی دارد و اختیار وضع مقررات در حوزه فرودگاهی در چارچوب قوانین بین‌المللی را دارد.

مه‌آبادی یادآور شد: بر اساس مدل مدیریت خودمختار و خودگردان در دنیا، مدیر فرودگاه اختیار وضع تعرفه‌های فرودگاهی را دارد. یعنی مدیر می‌تواند به گونه‌ای تعرفه‌های فرودگاه مربوطه را برای ایرلاین ها وضع کند تا فرودگاه را بر اساس منابع حاصله اداره کند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به چارچوب قوانین فعلی امکان تاسیس شرکت‌های زیرمجموعه فرودگاهی و داشتن مقام خود مختار فرودگاه‌ها حتی در فرودگاه‌های بزرگ مانند فرودگاه‌های امام، مهرآباد، مشهد و سایر فرودگاه‌ها وجود ندارد که مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون‌گذار می‌تواند به ما کمک کند.

مه آبادی افزود: اگر فرودگاه‌ها در قالب شرکت اداره شوند طبیعتا اصول شرکت‌داری بر مدیریت فرودگاه حاکم می‌شود و مدیر باید درآمدها را متناسب با هزینه‌ها وصول کند چراکه منابع مالی دیگری از طرف دولت به شرکت اختصاص نمی‌یابد. این موضوع منجر به مدیریت منابع به بهترین نحو، بهره‌وری حداکثری و استفاده از ظرفیت‌های فرودگاه‌ها می‌شود تا درآمد فرودگاه‌ها افزایش و در مقابل هزینه خدمات آنها کاهش یابد اما متاسفانه این تفکر در حال حاضر در فرودگاه‌های کشور وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به اینکه ایجاد تفکر جدید در مدیریت فرودگاهی مبتنی بر اصول شرکت‌داری راه بسیار پرپیچ و خم و طولانی خواهد بود گفت: شرکت فرودگاه‌های کشور تغییر ساختار حاکم بر مدیریت فعلی فرودگاه‌ها را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به فرودگاه‌ها تاکید شده تا در وصول مطالبات خود جدی باشند یادآور شد: به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده تا نظام پرداختی بدهی آنها به فرودگاه‌ها غیرمتمرکز شود و هر ایرلاین بدهی‌های فرودگاهی خود را به فرودگاه مربوطه پرداخت کند، البته در این طرح فرودگاه‌های مناطق کمتر برخوردار مستثنی می‌شوند تا به دلیل احتمال عدم وصول مطالبات فرودگاه از ایرلاین‌های مربوطه آسیبی به خدمت‌رسانی در این فرودگاه‌ها وارد نشود./

نظر شما