شناسهٔ خبر: 14364 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران:

شهرسازی ریل‌پایه از راهکارهای حل معضل کلان‌شهرهاست/ کاهش سوداگری‌ها با اجرای درست سیاست توسعه مسکن در شهرهای کم‌جمعیت / نرخ قیمت مسکن در برابر تورم بسیار پایین است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی "شهرسازی ریل‌پایه" را از راهکارهای حل معضل کلان‌شهرها خواند و گفت: اجرای درست سیاست توسعه مسکن در شهرهای کم جمعیت می‌تواند سوداگری‌های گسترده در این بخش را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز شنبه ۲۳ آبان در حاشیه هفدمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد برای اختصاص ۷.۵ میلیارد دلار از محل بند (ق) به راه آهن کشور گفت: براساس بند (ق) که مصوبه مجلس شورای اسلامی است بخشی از صرفه‌جویی مصرف انرژی به توسعه خطوط ریلی تعلق می‌گیرد و اخیرا ۲ مصوبه خوب برای توسعه ناوگان ریلی داشته‌ایم.

وی افزود:‌ کارهای مقدماتی این مصوبات انجام شده و کاری که هم‌اکنون در حال انجام آن هستیم با مسوولیت خودمان در شرکت راه‌آهن، کسانی که موجبات این سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند از جهت معافیت حق دسترسی به ریل این مبلغ را پرداخت می‌کنیم. بدین ترتیب ما فرآیندهای بوروکراسی وزارتخانه را طی می‌کنیم تا افرادی که این صرفه‌جویی را ایجاد می‌کنند با کندی بوروکراسی مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه یکی از راه حل‌های بنیادین برای حل معضل شهرها به ویژه کلان‌شهرهایی چون تهران شهرسازی ریل پایه است افزود: حمل و نقل حومه که در تهران به سمت غرب، شرق و جنوب متصل است تلاش می‌کند تا حجم تقاضای بالا در جاده‌های اطراف تهران را به روی ریل منتقل کند و امیدواریم با این اقدام به تدریج سهم حمل و نقل حومه‌ای توسعه پیدا کند.

آخوندی درباره برنامه‌های صنعت ریلی در شرایط پسا تحریم گفت: در شبکه ریلی آسیا ایران نقش بسیار محوری و مهمی دارد و همانطور که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم اعلام کردند موقعیت ایران باید در ترانزیت آسیایی حفظ و احیا شود به همین دلیل توسعه شبکه ریلی ایران و اتصال آن به شبکه آسیایی بسیار اهمیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیت را شاهد بودیم گفت: علاوه بر قیمت‌ها در مدل عبوری قطارها از شبکه ترانزیتی ریلی نیز تجدیدنظر صورت گرفته است و این کمک جدی به رشد ترانزیت می‌کند.

وی درباره وضعیت بازار مسکن تا پایان سال گفت: نرخ قیمت مسکن در برابر تورم رقم بسیار پایینی است اجرای درست سیاست توسعه مسکن در شهرهای کم جمعیت می‌تواند سوداگری‌های گسترده در بخش مسکن را کاهش دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سوداگری در بخش مسکن در حوزه زمین صورت می‌گیرد افزود: اگر توسعه مسکن در شهرهای کوچک‌تر و کم جمعیت انجام شود می‌تواند بسیار کمک حال باشد و راه حل مشکل مسکن کلان شهرهایی مثل تهران در خود تهران نیست بلکه در شهرهای پیرامون و کم جمعیت حومه آن است.

آخوندی در پاسخ به سئوالی درباره لغو سفر رئیس جمهور به فرانسه و اثر آن بر خرید هواپیما از این کشور گفت: مشکلی در این خصوص وجود ندارد و ما برنامه داریم بدون واسطه اقدام به خرید هواپیما کنیم.

افتتاحیه هفدهمین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی امروز شنبه ۲۳ آبان ماه در محل همایش‌های رازی برج میلاد با حضور دکتر عباس آخوندی٬ محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر، اساتيد و صاحبنظران صنعت حمل و نقل ریلی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی پس از سخنرانی در هفدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل ملی از غرفه‌های نمایشگاهی این کنفرانس بازدید کرد.

در این همایش مقالات و پژوهش‌های مختلفی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی ارائه می‌شود./

نظر شما