شناسهٔ خبر: 143801 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

۳۴ طرح بزرگ راهسازی در چهارمحال و بختیاری درحال انجام است

نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه درحال حاضر ۳۴ طرح بزرگ راهسازی در استان وجود دارد، گفت: این پروژه‌ها شامل ۵۵ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۰ دستگاه تونل به طول حدود ۱۲.۵ کیلومتر و سه تقاطع غیرهمسطح است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)، حسینعلی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۵ کیلومتر راه در قالب ۳۴ طرح بزرگ در استان در دست اجراست، گفت: تمامی این طرح ها دارای ردیف از محل اعتبارات ملی است.

وی افزود: برخی طرح‌های مهم راهسازی در استان نیز وجود دارد که پیش از این ردیف ملی نداشتند اما طی دوسال گذشته موفق به دریافت مجوز ماده ۲۳ و ردیف اعتباری ملی برای این طرح‌ها شدیم که می‌توان به محور باباحیدر ـ چلگرد، سورشجان ـ ‌سودجان، محور حاشیه زاینده‌رود، ورودی و کمربندی اردل، بهسازی فرخشهر ـ خراجی و ناغان ـ کارون۴ ، لردگان – ایذه و ... در مجموع به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به محور سامان ـ پل زمانخان و حاشیه زاینده رود، عنوان کرد: در این زمینه مشکل اساسی موضوع آزادسازی اراضی است، متأسفانه در سنوات گذشته بخشی از زمین‌های شهروندان توسط منابع طبیعی اعمال قانون شده و به عنوان زمین ملی اعلام شده اما درحال حاضر زمین‌ها در اختیار مردم قرار دارد؛ به همین‌ جهت امکان خرید زمین‌ها با توجه به ملی اعلام شدن آن‌ها وجود ندارد و به دلیل فعالیت مردم در این زمین‌ها ورود به آن‌ها نیز میسر نیست؛ البته پیگیری‌ها درحال انجام است تا این مشکل برطرف شود.

مقصودی با بیان اینکه محور فارسان ـ دشتک سال گذشته یک پروژه‌ ملی بوده و عمده هدف این طرح کاهش مسیر و طول سفر از مرکز کشور به سمت خوزستان است، اضافه کرد: در این مسیر حفاری تونل انجام شده و اولویت اول ما نیز درحال حاضر، تکمیل لاینینگ تونل است.

وی درخصوص قطعاتی از محورهای مهم که طی یکی دوماه گذشته زیر بار ترافیک رفته اند، گفت: درحال حاضر ۸.۵ کیلومتر از محور شهرکرد ـ شلمزار به بهره‌برداری رسیده، همچنین هفت کیلومتر در محدوده خراجی و چهار کیلومتر نیز در اراضی شمس‌آباد در این محور نیز آماده افتتاح است. بخشی از محور بلداجی ـ  سه راهی گندمان به طول چهار ونیم در شهرستان بروجن نیز به بهره‌برداری رسیده و قسمت باقی‌مانده نیز در در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: تقاطع غیرهمسطح هفشجان که یک نقطه پرحادثه در محور شهرکرد ـ سورشجان محسوب می‌شد، پس از تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان، پیشرفت بسیار خوبی پیدا کرده و بخش هایی از آن به بهره برداری رسیده است. عملیات باقیمانده نیز انجام و در سال جاری بطورکامل به بهره برداری خواهد رسید. همچنین بخشی از محور شهرکرد ـ بن ـ داران در محدوه بن ـ لاران به طول شش کیلومتر نیز آماده شده و در روزهای آینده زیر ترافیک خواهد رفت.

مقصودی به اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان نیز اشاره کرد و افزود: در مصوبه سفر هیأت دولت به چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای از طریق سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص داده شد و حدود ۳۸ درصد این اعتبارات در بخش راه‌آهن و راه است.  از این اعتبار هزار میلیارد تومان به راه‌آهن اختصاص یافته و مقرر شده طی سه سال تخصیص پیدا کند، اعتبار درنظر گرفته شده برای حوزه راه نیز سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که تا سال گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان محقق شد و ثمره آن نیز افتتاح بخش‌هایی از راه‌های استان است.

وی یادآور شد: پروژه ساخت راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مجموع دارد. با توجه به افزایش قیمت‌هایی که وجود دارد جهت اجرای باقی‌مانده این پروژه درخواست تخصیص اعتباری بالغ ‌بر دوهزار و۵۰۰  میلیارد تومان ارسال شده که پیگیری‌ این موضوع درحال انجام است.