شناسهٔ خبر: 14473 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نورزاد تشریح کرد:

چگونگی پیاده سازی شاخص‌های حقوق شهروندی در پروژه‌های آزادراهی

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای اجرای پیش نویس منشور تخصصی اصول حقوق شهروندی در ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به ویژه در توسعه آزادراه‌های کشور، آزادراه اصفهان- شیراز با اجرای روسازی بتنی غیرمسلح در حوزه رعایت مسایل زیست محیطی محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور علی نورزاد احداث آزادراه‌ها را یکی از عوامل موثر بر اقتصاد کشور دانست و گفت:  توسعه شبکه آزادراهی یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشور و به دنبال آن تحقق اصول حقوق شهروندی محسوب می‌شود و با توجه به نقش مهمی که آزادراه‌ها در توسعه ترانزیت ایفا می‌کنند اهمیت بسیار بالایی در ارتباطات منطقه‌ای خواهند داشت.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه آزادراه‌ها در تحقق سیاست‌ها و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به نقش شبکه آزادراه‌ها در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش زمان سفر که جملگی منجر به استقرار توسعه پایدار می‌شود، توجه به آزادراه‌ها خود تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در نهایت تحقق حقوق شهروندان را به همراه خواهد اشت.

مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن تاکید بر رعایت شاخص‌های حقوق شهروندی در احداث آزادراه اصفهان- شیراز گفت: اجرای روسازی بتنی غیرمسلح درزدار با هدف افزایش دوام و عمر روسازی، کاهش مصرف ذخایر سوختی کشور و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از  تولید آسفالت در محل کارخانه، یکی از موارد حایز اهمیت  در رعایت مسایل زیست محیطی در این پروژه آزادراهی است.

نورزاد آزادراه اراک- خرم‌آباد را یکی از پروژه‌های موثر در ارتقای سطح دسترسی استان‌های کشور به شبکه حمل و نقل دانست و افزود: این آزادراه به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی تهران- بندر امام خمینی است که سبب اتصال تمامی استان‌های جنوبی، مرکزی و شمالی کشور به شبکه آزادراهی خواهد شد.

وی افزود:‌ در بسیاری از قطعات این آزادراه با هدف جلوگیری از تخریب محیط زیست پیرامون پروژه، اقدام به حفر تونل شده است که علاوه بر کاهش 30 کیلومتری طول مسیر کاهش چشمگیر آلاینده‌های زیست محیطی را نیز به همراه خواهد داشت.

معاون  وزیر راه و شهرسازی کاهش طول مسیر و تسهیل سفر،  را یکی دیگر از شاخص های این منشور دانست و گفت:‌ آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با کاهش 20 تا 40 کیلومتری مسیر، کاهش بیش از 50 دقیقه‌ای زمان سفر را به همراه خواهد داشت که به دنبال آن بیش از 400 هزار میلیارد ریال در دوره 20 ساله طرح صرفه‌جویی خواهد شد.

نورزاد زیرگذر بودن بخشی از مسیر این آزادراه را یکی از اقدامات موثر در کاهش آلودگی صدا در اطراف محیط شهری عنوان کرد و اظهار ک: در ساخت این آزادراه به دلیل جلوگیری از به هم ریختگی چهره محیط زیست خط پروژه پایین نگه داشته شده و دسترسی‌های مناسبی نیز ایجاد شده است. همچنین این آزادراه با کاهش ورود ترافیک به حومه شهرهای تهران، البرز و قزوین در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی‌های صوتی در داخل شهرها موثر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایجاد اشتغال را یکی دیگر از کارکردهای احداث آزادراه‌ها بیان کرد و گفت: آزادراه خرم‌آباد- پل زال برای 3200 نفر شامل 1000 نفر به طور مستقیم و 2200 نفر به طور غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است و از این طریق یکی دیگر از اصول اساسی رعایت حقوق شهروندان در احداث زیرساخت‌های حمل و نقل را رعایت کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پایان آزادراه های اهواز- اندیمشک، آزادراه پل زال- اندیمشک و آزادراه منجیل- رودبار را از دیگر پروژه‌های آزادراهی کشور دانست که با رعایت شاخص‌های حقوق شهروندی در دسترس هموطنان قرار دارند.

نظر شما