شناسهٔ خبر: 14489 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جهانگیری در بازدید از فرودگاه امام خمینی(ره) مطرح کرد:

آمادگی دولت برای توسعه ظرفیت‌ فرودگاه امام(ره) به ۳۰ میلیون مسافر/ توسعه فرودگاه امام از اولویت‌های اصلی دولت است/ لزوم اقدامات پيشگيرانه نسبت به اخذ مجوزهای غیرقانونی

اسحاق جهان گیری معاون اول رئیس جمهور با پیش‌بینی این‌که استقبال زیادی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد و ویژه تجاری فرودگاه امام صورت بگیرد تأکید کرد: سیاست‌گذاری‌های مشخص از هم‌اکنون باید اعمال شود تا برخی با استفاده از روابط خاص نتوانند اقدام به اخذ مجوزهای غیرقانونی در این مناطق کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ اسحاق جهانگیری امروز دوشنبه ۲۵ آبان در جریان بازدید از ترمینال سلام (ترمینال زیارتی در حال ساخت) فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه این فرودگاه بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای نسبت به هر زمانی برخوردار است٬ اظهار کرد: کشور ما با جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر در موقعیت استراتژیک در شرق و غرب قرار دارد. علاوه بر این در منطقه و جهان اسلام نیز از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است لذا این موقعیت نیازمند توسعه زیرساخت‌های موجود بیش از گذشته است که قطعا یکی از این زیرساخت‌ها توسعه حمل و نقل هوایی کشور و به طور خاص فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و سایر فرودگاه‌های بین المللی مانند مشهد٬ شیراز٬ اصفهان٬ تبریز و غیره است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب می‌بایست به فرودگاه بین‌المللی امام توجه می‌شد اما متأسفانه عدم توجه به این فرودگاه موجب شد تا فرصت‌های زیادی از دست برود گفت: طرح‌های خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اصلاح وضع موجود٬ توسعه ظرفیت مسافری و ایجاد مناطق ویژه تجاری و آزاد این فرودگاه پیش‌بینی شده است.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: بر اساس گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده در ۶ ماهه امسال حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر از این فروگاه اعزام و پذیرش شده‌اند که این آمار نشان می‌دهد ظرفیت مذکور تا پایان سال جاری احتمالا به حدود 8میلیون مسافر برشد که با توجه به اینکه ظرفیت سالانه ترمینال فعلی فرودگاه بین المللی امام پذیرایی از حدود پنج میلیون مسافر لذا حجم تردد فعلی محدودیت‌ها و نابه‌سامانی‌هایی را برای بازرسی و ورود و خروج مسافران ایجاد کرده است که باید از این جهت از مردم و مسافران عذر خواهی کرد.

وی تأکید کرد: از طرفی حجم مسافر ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در آینده رو به افزایش است و با توجه به تعاملی  که بین ایران و دنیا برقرار شده قطعا علاقه‌مندان و گردشگران زیادی برای حضور در کشورمان اعلام آمادگی می‌کنند بنابراین با توجه به افزایش سفر گردشگران طی دو سال اخیر ظرفیت فرودگاه امام نیز نیازمند توسعه است.

جهانگیری بر افزایش ارائه تسهیلات به مسافران در فرودگاه بین المللی امام در شرایط موجود تأکید کرد و گفت: یکی از اقدامات جاری وزارت راه و شهرسازی بهبود وضعیت موجود ترمینال فعلی این فرودگاه است تا با افزایش ظرفیت این ترمینال در ایام نوروز پیش رو ارائه خدمت به مسافران افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهور به ترمینال در حال ساخت «سلام» و «ایران‌شهر» اشاره و اظهار کرد: اقدامات برای سرمایه‌گذاری در جهت توسعه فرودگاه بین‌المللی امام باید پیگیری شود تا طی سه سال آینده ظرفیت مسافری این فرودگاه به جابه‌جایی ۳۰ میلیون مسافر در سال افزایش یابد که از این جهت باید پیگیری‌های لازم برای اتمام پروژه‌ها بر اساس زمابندی اعلام شده صورت گیرد.

وی افزود: در این راستا باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در صورت لزوم جلسات لازم را برگزار کنند تا فرآیند اجرای عملیات پروژه‌های فرودگاه امام پیگیری شود چراکه توسعه این فرودگاه یکی از اولیت‌های اصلی دولت است.

جهانگری در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر اینکه منطقه آزاد و منطقه ویژه تجاری فرودگاه امام ظرف مدت کوتاهی باید تبدیل به یکی از مناطق اقتصادی کشور شود٬ گفت: کلانشهر تهران دیگر تحمل واگذاری حجم واحدهای صنعتی را ندارد در همین راستا شب گذشته براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد تا شرکت‌های دانش بنیان در اطراف تهران مستقر شوند که این منطقه از فرودگاه می‌تواند شرایط را برای این شرکت‌ها فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه در ایجاد منطقه آزاد و منطقه تجاری فرودگاه امام باید از هم اکنون پیش بینی‌‌هایی صورت گیرد٬ گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران زیادی برای حضور در این مناطق اعلام آمادگی می‌کنند لذا باید محدودیت‌ها و چارچوب‌های مشخص از هم‌اکنون مورد توجه باشد.

جهانگیری گفت: همچنین برای ایجاد منطقه آزاد و منطقه ویژه تجاری در فرودگاه بین المللی امام خمینی باید مراحل قانونی از هم اکنون پیگیری شود چراکه در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و اگر فرآیند قانونی این شرایط لحاظ نشود برای سال آینده با طی مراحل طولانی قانونی با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل پیش‌بینی از استقبال زیاد سرمایه‌گذاران از منطقه آزاد و ویژه تجاری فرودگاه امام سیاست‌گذاری‌های مشخص از هم‌اکنون اعمال شود٬ گفت: ممکن است برخی بر اساس روابط، اقدام به صدور مجوزهای غیرقانونی کنند که نباید از الان اجازه این سو استفاده‌ها داده شود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: آقای آخوندی از وزرای خوش فکر و با برنامه دولت تدبیر و امید است که با ایده‌های خود به برون رفت از شرایط خاص کمک می‌کند./

نظر شما