شناسهٔ خبر: 145056 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استاندار گیلان؛

بخشی از روستای آتشگاه از محدوده شهر رشت به محدوده روستا الحاق شد

شورای عالی شهرسازی و معماری شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق بخشی از روستای آتشگاه از محدوده شهر رشت به محدوده روستا موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار گیلان مصوبه شورا با موضوع انتزاع بخشی از روستای آتشگاه از محدوده شهر رشت و الحاق آن به محدوده روستا را ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۶ شهریور ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۲۳ مهر ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی وتوسعه استان گیلان در خصوص انتزاع بخشی از روستای آتشگاه از محدوده شهر رشت را با توجه به صورتجلسه مورخ ۷ تیر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و با توجه به:

- نامه شماره ۴۱۱۶ مورخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور مبنی بر موافقت با موضوع فوق با رعایت ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و با عنایت به درخواست شورای اسلامی و دهیار روستای آتشگاه

- نامه شماره ۱۵۱۸۸/۲/۸۰/۹۹ مورخ ۷ آبان ۱۳۹۹ معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان مبنی بر لزوم انجام فرآیند قانونی مطابق ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری با توجه به نامه شماره ۴۱۱۶ مورخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸مدیرکل  تقسیمات کشوری وزارت کشور

- نامه شماره ۹۲۷۳/۱/۸۰۲۹/۱۴۰۱ مورخ ۱۲ مهر ۱۴۰۱ فرمانداری شهرستان رشت مبنی بر تایید موضوع فوق در کارگروه امور زیربنایی استان و ادامه طی مراحل قانونی مربوطه بنا به درخواست دهیاری و شورای اسلامی روستای آتشگاه

- نامه شماره ۲۸۲۹۵۹ مورخ ۸ شهریور ۱۴۰۱ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مبنی بر بلامانع بودن انتزاع روستای آتشگاه از محدوده شهر رشت بر اساس اسناد بالادست آمایش استان و با هدف حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و همچنین خدمات رسانی بهتر با انتزاع بخش تداخلی روستای مذکور از طرح جامع شهر رشت موافقت و مقرر کرد تا موارد زیر رعایت شود:

طرح هادی روستا با رعایت حریم  راه برون شهری رشت- فومن مطابق نامه شماره ۵۶۶۷۰/۱۱/۵۴ مورخ ۹ شهریور ۱۴۰۱  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و کلیه ملاحظات زیست محیطی مطابق نامه شماره ۵۲۳۵/۲۰-۴/۱۴۰۰/ص مورخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر خروج اراضی کشاورزی بازنگری و به تصویب مراجع ذیربط برسد.

صنایع متداخل با بافت روستا در محدوده طرح هادی لحاظ شوند. بدیهی است صنایع مذکور  کماکان موظف به رعایت ضوابط و معیارهای استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی سازمان حفاظت محیط زیست خواهند بود.

ابلاغ نقشه محدوده جدید شهر رشت همزمان با تصویب و ابلاغ طرح هادی روستا خواهد بود. بدیهی است تا پیش از ابلاغ محدوده جدید شهر رشت و طرح هادی روستای آتشگاه، محدوده های کنونی این نقاط سکونتگاهی ملاک‌عمل مراجع صدور پروانه خواهد بود. ضمنا پس از ابلاغ محدوده‌های جدید شهر و روستا، حقوق مکتسبه ناشی از پروانه‌های صادره توسط شهرداری رشت در محدوده انتزاع یافته، برای دهیاری لازم‌الرعایه است.

با توجه به ضرورت حفظ مدیریت یکپارچه بر شهر رشت و حوزه نفوذ آن و در نتیجه پیشگیری از شکل‌گیری نقطه سکونت شهری جدید در حوزه نفوذ این شهر، همچنین حفظ حریم شهر رشت به عنوان محدوده بلافصل برای توسعه آتی آن، لازم است روستای آتشگاه در حریم شهر تثبیت شود.

در پایان تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح ها و . . .  نقشه اصلاح شده محدوده شهر رشت همزمان با ابلاغ طرح هادی روستا آتشگاه، جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط در اختیار دبیرخانه شورایعالی قرار گیرد.