شناسهٔ خبر: 14560 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

«محور میدان شهدا تا ده‌دی» و «کوچه باغ حسن‌خان» به استقبال پایتخت فرهنگ اسلامی می‌روند؛

حفظ و تثبیت دو محور تاریخی مشهد برای مشهد‌۲۰۱۷

حسین زارع صفت بخشی از بافت قدیمی و تاریخی شهر مشهد برای سال‌۲۰۱۷ حفظ و تثبیت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این خبر به روایت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام می‌شود. حسین زارع‌صفت در جلسه سیاست‌گذاری مشهد۲۰۱۷ که به میزبانی نهاد متبوعش برگزار شده، این خبر را اعلام کرده‌بود.

او جغرافیایی که قرار است در قالب بخشی از بافت قدیمی و تاریخی شهر مشهد برای این سال حفظ شود را حدفاصل میدان شهدا تا میدان ده دی عنوان می‌کند.

اما محمد رکنی معاون میراث فرهنگی استان می‌گوید که مسیر دیگری هم در این طرح برای حفظ و تثبیت پیشنهاد شده که محور کوچه باغ حسن‌خان را شامل می‌شود و قرار است در برنامه‌های این اداره‌کل برای مشهد‌۲۰۱۷ گنجانده شود.

 احیای سیمای تاریخی هتل پارس با مشارکت بانک تجارت

این مقام مسئول به شهرآرا توضیح می‌دهد: در اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ستادی ویژه مشهد‌۲۰۱۷ (پایتخت فرهنگ اسلامی) تشکیل شده که محور عمل آن توجه به هویت فرهنگی و میراث تاریخی شهرمان است.

رکنی در ادامه، از انتخاب دو محور در بافت قدیمی و تاریخی شهر مشهد برای حفظ و تثبیت در استقبال از این سال می‌گوید و می‌افزاید: اولین محور که مورد موافقت قرار گرفته، حدفاصل میدان شهدا تا میدان ده‌دی را شامل می‌شود که در مسیر آن بانک ملی، خانه ملک، ساختمان مشهور به دارایی، باغ ملی، کلیسا، خانه‌های تاریخی موجود در خیابان جنت، هتل پارس و... به عنوان شاخصه‌های اصلی این محور تاریخی قرار گرفته‌اند و باید برای آن‌ها، طرح‌های شناسایی، مستند‌سازی و عملیاتی‌مان را به مرحله اجرا درآوریم.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که در راستای حفظ و تثبیت، کمبودها و نیازهایی احصا‌ می‌شوند که آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد. برای نمونه موضوعاتی نظیر پلاک‌گذاری، نصب تابلوی معرفی، صدور شناسنامه تاریخی و... را برای آثار تاریخی و معنوی این مسیر مدنظر داریم.

معاون میراث فرهنگی استان، به اجرای طرحی مشترک با بانک تجاری برای احیای ساختار تاریخی «هتل پارس» در این مسیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: بانک تجارت که در طبقه همکف این هتل شعبه داشت، همکاری مثبتی را رقم زد تا سیمای تاریخی این هتل قدیمی برای شهرمان محفوظ بماند و همین حالا هم این طرح در حال پیگیری است.

«کوچه باغ حسن‌خان» و خاطراتش را حفظ خواهیم کرد

رکنی می‌گوید: در راستای اجرای طرح حفظ و تثبیت بافت قدیمی و تاریخی شهر مشهد برای سال‌‌۲۰۱۷، مشاوری را برگزیدیم و از وی خواستیم که دیگر میراث تاریخی یا معنوی شهرمان را که در این محور قرار گرفته اما مغفول مانده‌اند، شناسایی کند. از حوض‌انبارها بگیرید تا مساجد و...؛ به ویژه مراکزی که در حافظه تاریخی این شهر ماندگار بوده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، همچنین یادآور می‌شود: مشاور یک محور دیگر را برای اجرای این طرح پیشنهاد داده که به «کوچه باغ حسن‌خان» مشهور است. این مسیر، از خانه امیری آغاز و تا سرای عزیزا... اُف امتداد می‌یابد و در طول آن مساجد، آب‌انبارها، خانه‌های تاریخی و... ثبت شده یا واجد ارزشی وجود دارند که بعضا با همکاری مالکان مرمت شده‌اند.

وی می‌گوید: در صورت تایید، این مسیر نیز دارای طرح شده و در زمره برنامه‌های این اداره‌کل برای مشهد‌۲۰۱۷ قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: سیاست ما در این برنامه، اولویت‌یافتن بناهایی است که کاربری عمومی دارند؛ چرا‌که در سال‌های گذشته از آن‌ها غفلت شده و بیشتر توجه‌ها معطوف به خانه‌های تاریخی با مالک شخصی بوده است؛ در حالی‌که حفظ و تثبیت بناهای عمومی نیز ضرورت دارد./

منبع: روزنامه شهرآرا- خراسان رضوی

نظر شما