به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسانرضوی، نصیر برادران رحمانیان اظهار کرد: افزایش سهم حمل یکسره کالا به کشور ترکمنستان تا حد زیادی می تواند عقب ماندگی و کاهش سهم ناوگان ایرانی در حمل و نقل ترانزیتی را جبران کند. براساس هماهنگی های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده است از ابتدای آبان سال جاری رویه حمل یکسره ناوگان ایرانی برای جابجایی کالاهای ترانزیتی در مرزهای سرخس و لطف آباد بطور کامل جایگزین رویه های ترانشیپمنت و تبادل یدک شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم شامل کالاهای صادراتی هم می شود بیان داشت: طبق بررسی ها و توافقات صورت گرفته با گمرکات استان رویه حمل یکسره برای ناوگان حامل کالای ترانزیتی در اولویت اجرا قرار دارد و تصمیمی در خصوص کالاهای صادراتی گرفته نشده است.
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا شیوه تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان بصورت حمل یکسره بوده است و بعد از همه گیری کرونا با بسته شدن مرز، ترکمنستان رویه تبادل یدک را به عنوان تنها راه ارتباطی در بازگشایی مرز در دستور کار قرار داد تأکید کرد: متاسفانه رایج شدن این شیوه در دو مرز سرخس و لطف آباد امروزه سبب بروز مشکلات و آسیب هایی در حوزه حمل و نقل بین المللی شده است که در بلند مدت می تواند جبران ناپذیر شود.
برادران وارد شدن آسیب و خسارت به محمولات تجاری، کانتینرها ، یدک ها و عدم عودت به موقع و متعاقب آن افزایش شکایات و چالش های روزافزون با همتایان ترکمنی، ازدحام یدکها و محمولات و ایجاد آشفتگی در محوطه های گمرکی و مرزی ، تشریفات اداری مضاعف، احتمال بروز فساد به سبب تعدد ناگریز مراحل کنترل اسنادی و بطور کلی منطبق نبودن بر رویه های نظام مند تجاری را از مهمترین مشکلات رویه تبادل یدک برشمرد و افزود: روش تعویض تریلر در حمل و نقل جاده ای بین المللی علاوه بر موارد فوق می تواند تأثیرات منفی بر رقابت پذیری مسیرهای ترانزیتی و سهم ترانزیتی ناوگان ایرانی داشته باشد.
وی کاهش شمار نهایی ناوگان خروجی از مرز و افزایش زمان رسیدن محموله به مقصد را از تبعات بعدی این مشکلات دانست و تأکید نمود: عمده مزایای اقتصادی حمل یکسره بسته به شرایط از جمله مسیرهای تجاری خاص، مقررات گمرکی و زیرساخت های گذرگاه های مرزی در افق میان مدت و حتی بلند مدت حاصل می شود.