شناسهٔ خبر: 14585 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

منظور وزارت‌راه‌وشهرسازی از دریاخواری، خشک کردن دریا بدون مجوز است/ چیزی از باغ‌ها باقی نمانده است

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تخلفات در حریم دریا در جزایر قشم و کیش محرز است،‌ گفت:‌ هر چند ضابطه برج باغ منطقی و جذاب است اما به مرور زمان با افزایش تراکم مسکونی چیزی از باغ باقی نمی‌ماند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی،‌ معاون معماری و شهرسازی در پاسخ به این سوال ايلنا که مدیران منطقه آزاد مدعی هستند، دریاخواری در کیش و قشم وجود ندارد،‌ اظهار کرد:‌ منظور وزارت راه و شهرسازی از دریا خواری، خشک کردن دریا بدون مجوز است و در منطقه درگهان در قشم، جنوب شرقی کیش در منطقه پدیده شاندیر دریاخواری انجام شده است که در این دو پرونده دریاخواری محرز است.

وی ادامه داد: در بندرعباس هم در کنار نهری که از وسط شهر می گذرد و به دریا متصل می شود دریاخواری انجام شده البته خوشبختانه این پروژه راکد است اما قصد فعالسازی این پروژه را داشتند و همچنین در محدوده جنوب شرقی شهر در مناطق ساحلی به بهانه شهرک گردشگری.

حناچی با بیان اینکه ‌بازار ماهی بندر عباس که ساخته شده است هم جزو پرونده های دریاخواری است،‌افزود: قرار بر این بود که در سمت جنوب جاده ساحلی چیزی ساخته نشود و ولی این کار در دوره ی قبل انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره طرح برج باغ ها گفت: در قانون برنامه پنجم بندی درباره برج باغ ها آمده است البته عنوان برج باغ را ندارد اما به این موضوع اشاره می کند که در ۳۰ درصد سطح اشغال می توان ساخت وساز انجام داد  و مابقی زمین باید حالت باغ را حفظ کند.

وی تاکید کرد:‌ اصل موضوع بسیار جذاب است و عقل حکم می کند در زمینی که تراکم مسکونی دارد  در۳۰ درصد آن ساخت و ساز انجام شود و ۷۰ درصد آن باغ بماند که ضابطه بسیار خوبی به نظر می رسد اما یادمان نرود که این باغ ها معمولا کاربری مسکونی ندارند.

حناچی با بیان اینکه در این وضعیت عملا کاربری باغ مسکونی می شود،‌ گفت: از سوی دیگر به مرور در دراز مدت به بهانه های مختلف تراکم های بیشتری به این باغ ها داده شده است؛ برای مثال در مقطعی عنوان شد اگر این قطعه زمین در بافت فرسوده باشد یک طبقه به بنا اضافه می شود اگر در بافت ناپایدار باشد مالک می تواند یک طبقه دیگر به مجموعه اضافه کند و اگر دو پلاک تجمیع شوند یک طبقه دیگر به مجموعه اضافه می شود.

معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: وقتی چنین تراکمی بر روی سطح اشغال ۳۰ درصد بازگذاری می شود، معمولا تامین خدماتی مانند پارکینگ در طبقات زیر زمین، دیگر در محدوده ی ۳۰ درصد امکان پذیر نیست و تجربه نشان داده است که نسبت به محدوده ی بیشتری در طبقات زیر زمین تعرض صورت می گیرد.

حناچی با بیان اینکه واقعیت این است که در بسیاری از این اراضی چیزی از باغ باقی نمانده است، تاکید کرد: به اسم ضوابط برج باغ ها عمل شده اما تنها چیزی که دیده نمی شود باغ است. در بسیاری از این برج باغ ها ۱۰۰ درصد زمین گودبرداری شده است و دیگر اثری از باغ دیده نمی شود./

برچسب‌ها:

نظر شما