شناسهٔ خبر: 14592 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

ایجاد چالش‌هایی در اخلاق مهندسی کشور/ استقلال مهندسان تقویت شود

معارفه مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد چالش هایی در اخلاق مهندسی کشور بر حمایت و تقویت استقلال مهندسان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان شمالی ، منوچهر شیبانی اصل، در مراسم تودیع و معارفه اعضا جدید سازمان نظام مهندسی استان از سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بزرگ ترین نهاد حرفه ای کشور یاد کرد که عهده دار امور مهندسی چند صد هزار مهندس بوده و یکی از نهاد های حرفه ای کشور است.

وی افزود: در بخش مهندسی ساختمان امروز با چالش ها مختلفی روبه رو هستیم که در مجموعه برآیند این چالش ها وظیفه محلی بر عهده سازمان نظام مهندسی استان ها قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی ساختمان قطعا یک نهاد صنفی نیست، اظهار داشت: با این وجود در برخی متون و صحبت ها شنیده شده که از این سازمان به عنوان نهادی صنفی یاد می شود در حالی که نظام مهندسی ساختمان یک نهاد حرفه ای و فراتر از بحث های صنفی است گر چه ممکن است نیم نگاهی در جنبه صنفی داشته باشد.

شیبانی از این سازمان به عنوان یک نهاد اعتلایی یاد کرد که بیش از هرچه در آن ارتقای جایگاه و شان مهندسی برنامه ریزی شده و اگر گاهی اوقات این نهاد به سمت و سوی فعالیت های خارج از اساس و بنیان های خود میل کرده ناشی از عدم توجه به نقش اصلی این نهاد بوده که به عنوان نهاد حرفه ای مطرح است. 

وی اصل وظیفه این سازمان را اعتلای نظام های مهندسی و افزایش جایگاه مهندسی و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز دانست و بیان داشت: ویژگی نهاد های حرفه ای فعالیت در یک بخش حرفه ای و حقوق عامه است و به همین دلیل باید در خصوص تامین حقوق شهروندی و حقوق مردم نیز کوشا باشد. شیبانی بر استقلال نظام مهندسی نیز تاکید کرد و گفت: ما معتقد به استقلال هستیم و این امر را حمایت و تقویت می کنیم اما در واقع نباید سو برداشت ایجاد شود که استقلال در این جهت باشد که برای تخلف و یا تخطی از قوانین است چرا که استقلالی بهینه است که با رعایت تمامی قوانین و حقوق مهندسان و شهروندان و منافع ملی شکل گیرد.

وی به چالش هایی که در خصوص نحوه مهندسی مطرح شده است اشاره کرد و گفت: ارائه صحیح و بی عیب و نقص خدمات باید در اولویت کاری سازمان و اعضا باشد.

وی  ایجاد فضای رقابتی در کیفیت و ارائه هر چه بیشتر خدمات مهندسی حرفه ای و دوری گزیدن از نظام های حوزه ای با رعایت اخلاق حرفه ای که متاسفانه سازمان ها را به صورت یک بنگاه اقتصادی تبدیل می کند و از فرایند اصلی دور می کند را مورد تاکید قرار داد.

وی رقابت را به معنی ارائه خدمات با پایین ترین قیمت ندانست و گفت: رقابتی مد نظر است که با بالاترین کیفیت و رعایت اخلاق حرفه ای همراه باشد.

شیبانی متذکر شد: مهمترین ویژگی این شیوه رقابت باید در این باشد که منجر به افزایش هزینه های مبادلاتی در بحث مهندسی ساختمان نشود اما در قبال حق الزحمه کیفیت لازم هم در خدمات وجود داشته باشد.

وی از جمله از پدیده های نامیمون را امضا فروشی و پروانه فروشی دانست و با تاکید بر جلوگیری از این امر به جد، متذکر شد: باید از اصلاح ساختار شروع کنیم و با ایجاد فضای مناسب و تامین مهندسان، ارائه خدمات مناسب و اطمنیان از فضای مناسب کار را داشته باشیم.

مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی به بحث تعارض منافع نیز اشاره کرد و گفت: این مساله چندی پیش توسط وزیر مطرح و نظریهایی که در منع افراد دارای تعارض منافع برای شرکت در انتخابات و حضور در هیات مدیره ها صادر شد اقدام منطقی و شجاعانه ای بوده که در تاریخ مهندسی کشور به نیکی از آن یاد می شود.

وی افزود: رفع تعارض منافع به عنوان اصل مهم اخلاقی و پرهیز از قرار گرفتن در موقعیت هایی که تعارض ایجاد می کند از مهم ترین بحث هایی است که باید هیات مدیره به آن بپردازد.

وی با بیان اینکه دوره حاضر که دوره هفتم نامیده می شود باید دوره تجلی اخلاق حرفه ای به حد عالی باشد، اظهار داشت: در حال حاضر اخلاق مهندسی دچار چالش های مختلف بوده و برخی روش های ناپسند و غیر قابل قبولی در عرصه اخلاق حرفه ای رخ می دهد.

وی پدیده هایی از قبیل امضا فروشی و پروانه فروشی را ناپسند دانست و گفت: برخی فعالیت های ناپسند نیز در فضای مجازی حاکم است که معضل فرهنگی و اجتماعی است و خوشایند نیست.

شیبانی خاطرنشان کرد: مجموعه نظام مهندسی ساختمان دارای دو بال حرفه و ملت است که تامین حقوق شهروندی و رعایت مقررات در تمامی بخش های آن و احترام به جامعه را شامل می شود. 

وی تامین ایمنی، بهداشت سلامت و آسایش و صرفه اقتصادی را از مهمترین وظایف برشمرد و گفت: توسعه مهندسی باید به نحوی باشد که هر جایی در دنیا سراغ مهندس را گرفتند از مهندسان ایرانی دعوت کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز گفت: سعی کردیم انتخابات درست انجام شود و رضایت مندی ایجاد شود.

وی با تاکید بر ارتقای ماهیت آنچه در جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: نمایندگان اعضای مهندسی مسوولیت بزرگی بر عهده دارند تا طی ان شخصیت مهندس در جامعه به عنوان فرد فنی و علمی از علم برای توسعه عمران وآبادانی ارتقا دهند.

نظر شما