شناسهٔ خبر: 145937 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اقدامات اربعین ۱۴۰۲ را تشریح کرد

تجهیز ۶ پایانه مرزی، کاهش ترافیک، افزایش تعداد پروازها و انتقال زائران خارجی

وزیر _ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با برشمردن اقدامات صورت گرفته در ایام اربعین ضمن تجلیل از خادمان اربعین حسینی، به تجهیز ۶ پایانه مرزی، کاهش ترافیک در مسیرهای مواصلاتی، افزایش تعداد پروازها و فرودگاه‌های مبدا پروازهای اربعین ،افزایش و ایجاد ۱۰۰ هزار پارکینگ خودرو در پایانه‌ها و انتقال ۸۰ هزار زائر پاکستانی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران گفت: در ایام اربعین با ایجاد پل‌های متعدد و رفع‌ نقاط پرحادثه در مسیر ایلام  به مهران، به گفته پلیس راهور ترافیک ۱۳ الی ۱۴ ساعته سال گذشته به ۲۰ دقیقه تقلیل یافت که نشان‌دهنده اتفاق مبارکی است که در مسیرهای مواصلاتی رخ داده است.
بذرپاش افزود: پل هایی که برای انتقال خودروها روی جاده‌ها زده شد، مشکل تردد خودروها به سمت پارکینگ را مرتفع کرد.

 افزایش و ایجاد ۱۰۰ هزار پارکینگ خودرو در پایانه‌ها

وی ادامه داد: امسال پایانه برکت سامان دهی و تجهیز یافت  و میزان مسقف شدن پایانه شهید سلیمانی مهران نیز افزایش یافت و در این راستا پارکینگ اربعین سال گذشته حدود ۶۰ هزار ظرفیت داشت که امسال به بیش از 100هزار ظرفیت رسید.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با فراهم کردن تجهیزات سرمایشی تلاش شد خدمت‌رسانی به زائران بیشتر شود، همچنین مسیر اهواز_جذابه که یکی از مسیرهای پرخطر بود، به منظور تسهیل در تردد زوار، چهاربانده شد.

وی تشریح کرد: ۵۰ هزار پارکینگ در چذابه ایجاد شد و در پایانه شلمچه نیز پارکینگ خوب و مناسبی تدارک دیده شد.
بذرپاش به اقدامات حوزه ریلی نیز اشاره کرد و گفت: چندین ریل باس در مسیر شلمچه_خرمشهر به صورت رایگان تدارک دیده شد.
به گفته وی در پایانه خسروی ۳۵ کیلومتر چهاربانده شد، علاوه بر آن در پایانه تمرچین و باشماق نیز تأمین زیرساخت‌ها صورت گرفت که تجهیز این ۴ پایانه غرب کشور برای پس از ایام اربعین نیز برای تردد مسافری و تجاری نیز کاربرد دارد چرا که یکی از زیرساخت‌های لازم برای مسیرهای پایانه های مرزی مناسب سازی راه‌ها به منظور تردد آسان مسافری و مبادلات کالاست.

تجهیز ۶ پایانه مرزی
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امسال ۶ پایانه تجهیز شد، تسهیل در تردد به واسطه افزایش گیت‌های ورود و خروج صورت گرفت و ایستایی زائرین در اوج خود به ۲۰ دقیقه نمی‌رسید که اتفاق مبارکی است.
وی خاطرنشان کرد:سال گذشته در حوزه هوایی ۲۵۵ هزار مسافر جابه جا شد شد و امسال به ۴۱۹ هزار  مسافر هوایی رسید،میزان تأخیرها نیز مطابق آمار سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.
بذرپاش در ادامه افزود:  رعایت ایمنی پرواز ها برای ما اولویت داشت و بخشی از مشکلات نیز به پایین بودن ظرفیت فرودگاه نجف بر می‌گشت که گنجایش تعداد بالای پرواز را نداشت که ان شاءالله با راه اندازی فرودگاه کربلا این مسأله مرتفع شود.

افزایش تعداد فرودگاه‌ها
وزیر راه و شهرسازی ابزار امیدواری کرد: ان شاءالله سال آینده بتوانیم هم در تعداد پرواز ها و هم کیفیت آن‌ها را ارتقا بدهیم.
وی ضمن قدردانی از شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد: امسال برای پرواز های اربعین ۲۴ فرودگاه آماده شده بود که نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود. همچنین سال آینده به فضل خدا تعداد فرودگاه ها و تعداد پروازها افزایش می یابد.

خدمت‌رسانی در فرودگاه امام خمینی (ره)
وی با اشاره به اقدامات فرودگاه امام(ره)، ایجاد پارکینگ رایگان، کارهای فرهنگی و سایر زیرساخت های این فرودگاه را برشمرد.
بذرپاش افزود: برای سال آینده توسعه خطوط ریلی را در برنامه داریم که یکی از ایمن ترین راه‌هاست، در این راستا خط ریلی مسیر شلمچه_بصره کلید خورد که حدود دو سال زمان می برد اما در آینده مشرف شدن به کربلای معلی را تسهیل می‌کند.

انتقال ۸۰ هزار زائر پاکستانی
وی در خصوص انتقال اتباع نیز توضیح داد و گفت: امسال بیش از ۸۰ هزار زائر پاکستانی که قرار بود با ماشین وارد شوند، بدون وسیله نقلیه به مرز میرجاوه آمدند که از این مرز تا مرز غربی ۲ هزار کیلومتر مسیر است و ناوگان وسیعی می‌طلبد.
بذرپاش تشریح کرد: ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر طی دو هفته در مجموع رفت و برگشت  جا به جا شدند که علاوه بر عتبات قصد سفر به مقاصد زیارتی دیگری از جمله قم و مشهد را نیز داشتند.

رکورد شکنی پروازهای فرودگاه مشهد
ناوگان ما بدون وقفه علاوه بر عملیات بازگشت اعزام مسافران و عملیات گسترده سفرهای آخر صفر را به مشهد مقدس انجام داد که 4.5 میلیون نفر به مشهد مقدس مشرف شدند و این دو رویداد بزرگ پشت سر هم انجام شد. 
وزیر راه و شهرسازی در خاتمه به رکورد پروازهای مشهد اشاره و عنوان کرد: رکورد پروازهای مشهد بعد از کرونا شکسته شد و ۲۰۰ پرواز در یک‌روز ثبت شد.
ان شاءالله سال آینده نیز بتوانیم با بالابردن توأمان کمیت و کیفیت حمل و نقل به زائران حسینی خدمت کنیم.

گفتنی است مراسم تجلیل از خادمان اربعین حسینی امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان وزیر، رؤسای اداره کل وزارت راه و شهرسازی استان‌ها و دیگر عوامل و متولیان برگزاری مراسم اربعین حسینی، در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برگزار شد.