شناسهٔ خبر: 14601 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در اولین همایش ملی توسعه پایدار در راهسازی با رودیکرد حفظ محیط زیست مطرح شد:

ضرورت بهبود فرایند نامطلوب راهسازی در کشور/ حفظ منابع ملی مبنای اصلی راهسازی شود/ رفع نیازهای نسل امروز بدون از بین بردن نیازهای نسل آینده

همایش ملی توسعه پایدار در راهسازی مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان فارس در همایش ملی توسعه پایدار در راهسازی با رویکرد حفظ محیط زیست، بهبود فرآیند نامطلوب راهسازی را یکی از ضروریات اجرایی در سطح کشور دانست و گفت: حفظ منابع ملی و محیط زیست باید به عنوان مبنای اصلی عملیات‌ راهسازی در کشور در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین همایش ملی «توسعه پایدار در راهسازی با رویکرد حفظ محیط زیست» امروز ۲۸ آبان با حضور هوشنگ عشایری مدیرکل اداره راه و شهرسازی فارس و نمایندگان سایر نهادهای دولتی از جمله دفتر نظام فنی و اجرایی کل کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست کل کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف توجه بیشتر به محیط زیست در پروژه‌های راهسازی در استان فارس برگزار شد.

عشایری در این همایش ضمن تاکید بر ضرورت بهبود فرآیند نامطلوب راهسازی در کشور اعلام کرد: امید است با برگزاری چنین مراسمی و گردهم جمع شدن افرادی که در نظام فنی کشور تاثیرگذار هستند تغییرات مثبتی در این بخش ایجاد شود.

وی  ادامه داد: در سال‌های گذشته در بحث راهسازی کار اول تخریب و ریشه‌کن کردن درخت‌ها بود ولی امروز دنیا این موضوع را نپذیرفته و این مسئله تبدیل به اولین دغدغه در طرح‌ها و پروژه‌های راهسازی شده است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه امروزه فرآیند راهسازی حتی در انیمیشن‌های کارتونی نیز به عنوان یک فرآیند تخریبی معرفی می‌شود گفت: در حال حاضر در مقوله راهداری اقدامات خوبی در بخش حفظ ثمرهای محیط زیستی و منابع ملی شده است ولی متاسفانه این اقدامات را در بخش راهسازی شاهد نبودیم. بدون شک حفظ این منابع باید مبنای عملیات‌های راهسازی قرار گیرد و انتظار می‌رود با برگزاری این همایش‌ها مسئولین و دست‌اندرکاران پیش از شروع پروژه‌ها مطالعات دقیقی درباره تاثیرات مطلوب بهره‌برداری از راه‌ها و شرایط محیط زیستی داشته باشند.

دکتر مظاهری معاونت امور پژوهشی سازمان حفاظت از محیط زیست کل کشور نیز با حضور در این همایش تغییر مناظر طبیعت، از بین بردن زهکش‌های طبیعی، حیات وحش، سیستم‌های اکولوژی و اثرات اجتماعی - فرهنگی را پنج تاثیر مهم راهسازی بر محیط زیست اعلام کرد و گفت: کشور ما پیش از به وجود آمدن مفهوم توسعه پایدار در جهان (مبنی بر رفع نیازهای نسل امروز بدون از بین بردن نیازهای نسل آینده) در اصل قانون اساسی خود به این مسئله پرداخته بود و در حال حاضر نیز مجدانه به دنبال تحقق کامل این هدف است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما امروزه نیاز به توسعه مخرب نداریم و به دنبال پیشرفت در چارچوب توسعه پایدار هستیم.

کوروش نامدار مدیرعامل شرکت گروه مهندسان مشاور پارس چگالش نیز هدف برگزاری این همایش را تاکید بر بحث محیط زیست در امور عمرانی کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ما نیازمند بازنگری در طراحی‌های عمرانی کشور هستیم که این بازنگری‌ها حتما باید با لحاظ مسائل زیست محیطی و حفظ منابع ملی همراه باشد. ما به عنوان برگزار کننده این همایش با بیش از ۲۰ سال سابقه در امر راهسازی شاهد صدمات جبران ناپذیری در عرصه عمرانی بودیم به همین دلیل ضرورت شروع و تاکید به این بخش را در کشور احساس کردیم که امید داریم تاثیرات چشمگیری را در این حوزه شاهد باشیم.

عبدالحسین بغلانی معاون عمرانی دانشگاه صنعتی شیراز و دبیر علمی این همایش نیز در این خصوص اعلام کرد: بحث و تبادل نظر در رابطه با مسائل محیط زیستی در عحین اجرای پروژه‌های راهسازی یکی از محورهای اصلی برگزاری این مراسم است چراکه از قدیم راه‌ها به عنوان یکی از وسایل ارتباطی مهم شناخته می‌شدند و اهمیت و امنیت آن‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست.

رضا میرزایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز و دبیر اجرایی این همایش نیز در رابطه با محوریت برگزاری این مراسم اعلام کرد: امروزه رسیدن به شاخص‌های توسعه پایدار مستلزم توسعه مطلوب زیرساخت‌های کشور از جمله شبکه حمل و نقل و راهسازی است. از آن جایی که راه‌ها یکی از فاکتورهای مهم ارتباطی در جوامع به شمار می‌روند ارزیابی‌های زیست محیطی آنها نیز نقش ویژه‌ای در ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای کشور ایفا می‌کند.

وی در نهایت بررسی دقیق‌تر ارتباط و تاثیر پروژه‌های راهسازی با محیط زیست، اقتصاد مهندسی و توجیه فنی پروژه‌ها از اهداف اصلی همایش اعلام کرد.

در پایان این مراسم همچنین از نوذر قهرمانی پیشکسوت صنعت راهسازی ایران با حضور مدیرکل اداره راه و شهرسازی فارس، معاونت امور پژوهشی سازمان محیط زیست کشور و مدیرکل سازمان محیط زیست استان فارس و جمعی از اساتید و برجستگان دانشگاه تجلیل و قدردانی شد.

ساخت آزادراه تهران – شمال، راه‌آهن بافت – بندرعباس و آزادراه اهواز – بندر امام نمونه‌ای از پروژه‌های شاخص قهرمانی به شمار می‌رود./

نظر شما