شناسهٔ خبر: 146039 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

الحاق حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی به شهرستان‌های جاجرم و گرمه

شورای مسکن گرمه و جاجرم در خراسان شمالی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی به شهرستان‌های جاجرم و گرمه در خراسان شمالی الحاق شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، سید علی میرکریمی در جلسه شورای مسکن خراسان شمالی که ظهر چهارشنبه ۵ مهر ماه برای نخستین بار در شهرستان جاجرم برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی به شهرستان جاجرم و حدود ۲۰۰ هکتار نیز به شهرستان گرمه الحاق می شود.

وی اظهار کرد: حدود ۳ هزار نفر واجد شرایط ثبت نام در نهضت ملی این شهرستان هستند که حدود ۲۹۷۰ نفر از آن‌ها افتتاح حساب کرده و ۱۷۹۱ نفر از آنها آورده نقدی ۴۰ میلیون یا بیشتر را واریز کرده‌اند.

میرکریمی با اشاره به مشکلات بانکی در پرداخت تسهیلات، افزود: تاکنون ۱۹۱ نفر از این تعداد به بانک معرفی شده و قرارداد تسهیلات برای ۹۲ نفر منعقد شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بانک‌ها در این شهرستان همکاری‌های لازم را ندارند و اعلام می‌کنند که با محدودیت منابع روبرو هستند به همین دلیل صرفاً بانک ملی و مسکن مقداری همراهی دارند.

مصطفی حاج زاده، فرماندار شهرستان جاجرم نیز در این جلسه بیان کرد: الحاق اراضی جدید یکی از درخواست‌های ما است چرا که اکنون تعداد متقاضیان جدید بسیاری وجود دارند اما زمینی برای واگذاری‌های جدید موجود نیست.

فرماندار شهرستان گرمه نیز در این جلسه خواستار واگذاری اراضی جدید به این شهرستان شد.

عبدالحسین قاضوی، فرماندار شهرستان گرمه اظهار کرد: در حوزه شهری شهرستان گرمه مشکلات متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال در بلوار امام رضا (ع) زمین‌هایی وجود دارد که جهاد کشاورزی اجازه الحاق آنها را نمی‌دهد.

سید محمد پاکمهر، نماینده مردم ۶ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بر ضرورت تقویت مسکن روستایی تاکید کرد.

وی گفت: در گذشته مسکن مهر برای شهرها تعریف شد اما فکری به حال مسکن روستایی نشد که نتیجه آن مهاجرت از نقاط تولید و خودکفایی به حاشیه شهرها و تبدیل شدن به مصرف کنندگان و ایجاد بحران اشتغال شد.

وی تصریح کرد: به شهرهای کوچک در طرح نهضت ملی توجه ویژه داشته باشیم تا جمعیت روستایی، حاشیه نشین شهرهای بزرگ نشوند و مهاجرت نکنند.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: برای الحاق اراضی ملی به محدوده شهری همکاری‌های لازم صورت گیرد و سازمان جهاد کشاورزی استان در صورت عدم وجود مورد خاص، نگاه مثبت داشته باشد.

وی تصریح کرد: در گذشته و هنگام انقباض محدوده باید پروانه‌های قدیمی تعیین تکلیف میشد و استثنا قرار می‌گرفتند تا اکنون با این مشکلات روبرو نباشیم. لذا اکنون این الحاقات با نگاه مثبت پیگیری شود.

وی همچنین در خصوص جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها بیان کرد: در سیاست کلی ما احراز بومی بودن و سکونت در شهرها و مراکز شهرستان‌ها اهمیت بالایی دارد تا تبدیل به مهاجرت روستاییان به شهر و سنگین‌تر شدن بار شهرها نشود.