شناسهٔ خبر: 146096 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور :

تلفاتِ رانندگی سالِ گذشته کشور ۱۶ درصد افزایش یافت

تلفاتِ جاده‌ای سالِ گذشته کشور ۱۶ درصد افزایش یافت مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر از هموطنان بر اثر وقوع تصادف، جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۱۶ درصدی داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان) ، فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور روز چهارشنبه در حاشیه نشست"هم‌اندیشی ارائه راهکارهای موثر در کاهش حوادث رانندگی" در تالار شهروند اصفهان افزود: این افزایش بعنوان زنگ خطر محسوب می‌شود بر این اساس همه دستگاه‌های دخیل در امر تصادفات و اعضای کمیسیون ایمنی راه‌های کشور باید به این موضوع بطور ویژه بپردازند.

وی تاکید کرد: در این پیوند برنامه‌هایی برای شناسایی دلایل بروز این حوادث شروع شده است تا با اولویت‌بندی مشکلات حوزه راه و کاربران جاده‌ای بتوانیم این نقایص را در راستای افزایش ایمنی شهروندان و بهتر شدن وضعیت تردد در راه‌ها، کاهش تصادفات و جلوگیری از رُخدادهای جاده‌ای رفع کنیم. مهریاری یادآور شد: بر این اساس با کمک پلیس راه و راهور، نقشه پراکندگی این تصادفات در طول راه‌هایی که بصورت متمرکز این وقایع در آنها بروز می‌کرد، تهیه شده است.

به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته برای تحلیل عُمقی تصادفات در مناطق دارای تمرکز بیشتر و شناسایی مشکلات فرهنگی و ارتقای وضعیت راه‌ها و اولویت‌بندی آنها در بین استان های مختلف، اعتباراتی به این منظور در نظر گرفته شد تا با اقداماتی که تا پایان سال انجام می‌شود بتوانیم نتیجه مطلوبی را در تحلیل وضعیت تصادفات در سال آینده کسب کرد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: طبق بررسی‌ سازمان بهداشت جهانی در۶۰ تا ۹۰ درصد از تصادفات، عامل انسانی نقش داشته که در تحلیل‌ دقیق‌تر بر روی کشورها در ۱۰ سال اخیر این نتیجه بدست آمده که در۶۰ درصد از تصادفات عامل انسانی بصورت مستقیم عامل اصلی محسوب شده ولی در ۹۵ درصد عامل انسانی بعنوان یک گزینه بوده که بصورت مشترک با عوامل دیگر در بروز این حوادث تاثیر داشته است.

مهریاری گفت: یکی از اقدامات و اولویت‌های مهم این دفتر در سالجاری، شناسایی و اولویت‌بندی ارتقا ایمنی کاربران جاده‌ای و خطوط دارای مشکل در کشور است، به این منظور فعالیت‌هایی برای بهتر شدن وضعیت راه‌ها، ارتقای ایمنی محورها و رفع نقاط پُرتصادف انجام شده است.

وی اظهار داشت: در باره کاربران جاده‌ای که آسیب‌پذیرترین آنها، موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده هستند و ۴۵ درصد از کُل تلفات را شامل می‌شوند نیز بررسی و راهکارهایی برای مداخله در این امر و پیشگیری از بروز اینگونه حوادث در دستور کار ما قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علت اصلی و وقوع تصادف در استان اصفهان را ناشی از خواب‌آلودگی راننده و واژگونی خودرو عنوان کرد و گفت: بدلیل قرارگرفتن این استان در مرکز کشور و در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و بالعکس، عمده تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.

این مسوول افزود: همچنین تصادفات عابر و موتورسیکلت بیشتر در مناطق روستایی استان صورت گرفته است که باید بیشتر و بصورت ویژه‌تر به آن پرداخته شود.

مهریاری خاطرنشان کرد: بر این اساس نشست‌های تخصصی هم‌اندیشی از اصفهان شروع شد تا با همفکری متخصصان و بخش های دانشگاهی بویژه دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین پلیس و شهرداری ها بتوانیم به شناسایی راهکارهای مناسب برای کاهش تصادفات دست یابیم.

وی همچنین با بیان اینکه هدفگذاری موضوعی بر روی کاربران آسیب‌پذیر بصورت شاخص انجام شده است، گفت: بنا بر این تحقیقات، بیشتر تصادفات پرتلفات در جاده‌های برون شهری، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها بشکل واژگونی خودرو و خروج از محور و در راه های اصلی و فرعی بشکل رُخ به رُخ بوده که این مهم در هر استان به لحاظ وضعیت راه‌ها، کاربران و کاربری های اطراف جاده‌های آنها، متفاوت و نیازمند ارائه راهکارهای جداگانه است.

نشست هم‌اندیشی ارائه راهکارهای اجرایی کاهش حوادث رانندگی و ضوابط معاینه فنی خودروهای سنگین با حضور کارشناسان حوزه اداره‌ کُل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شهرداری، پلیس راه و استادان دانشگاه به مدت ۲ روز در تالار شهروند اصفهان در حال برگزاریست.