شناسهٔ خبر: 146210 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد:

۶۴۳ شهر کشور دارای محدوده بافت فرسوده و تاریخی / سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی هدف‌گذاری شده است

سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌‌های غیررسمی هدف‌گذاری شده است معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۶۴۳ شهر کشور دارای محدوده بافت فرسوده و تاریخی شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اردبیل، محمد آیینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مراسم آیین افتتاح و بهره برداری ۳ پروژه بازآفرینی در استان اردبیل اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در پنج خط منسجم در داخل شهرها و خارج از شهرها حمایت از خانواده ها را برای تأمین مسکن و خانه دار شدن انجام می‌دهد.

وی گفت: در۶۴۳ شهر کشور لکه‌ها و محدوده‌های بافت فرسوده تاریخی شناسایی شده که عمدتا این بافت‌های فرسوده، تاریخی و حاشیه‌ای در تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در دولت سیزدهم برنامه احداث چهار میلیون واحد مسکن شروع شده و تاکنون عملیات احداث یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.

آیینی یکی از خطوط پنج‌گانه حمایت دولت را با هدف خانه‌دار شدن اقشار مختلف، احیا و نوسازی بافت فرسوده اعلام کرد و گفت: با همراهی خود مالکان و در قالب زمینی که دارند، پرداخت تسهیلات با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده در حال انجام است تا این واحدها در برابر زلزله و سایر حوادث قوام و دوام مناسبی را داشته باشند.

وی بیان کرد: بافت تاریخی نیز دیگر اولویت حمایت وزارت راه و شهرسازی است که صاحبان واحدهای مسکونی در محدوده بافت تاریخی معادل ۸۰ درصد تسهیلات مرمت و نوسازی را دریافت می‌کنند که در تهران ۳۸۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۳۲۰ میلیون تومان، شهرهای متوسط و کوچک ۲۸۰ میلیون تومان و روستاها نیز ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات مرمتی و مقاوم‌سازی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: ۱۵ هزار متقاضی درسکونتگاه‌های غیررسمی برای دریافت سند مراجعه کردند و ما در کنار این امر، ساخت واحدهای خدماتی نظیر درمانگاه، مسجد، مدرسه، کلانتری و پارک را نیز جز برنامه‌های اصلی قرار دادیم.

آیینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حوزه بافت تاریخی روان‌سازی و مرمت بناها مورد توجه است و عمدتا برنامه سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی هدف‌گذاری شده است.