شناسهٔ خبر: 146357 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

باد و گردوخاک ۱۹ استان را فرا می‌گیرد

گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید و در نقاط مستعد گردوخاک در برخی مناطق ۱۹ استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سازمان هواشناسی وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید دوشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، جنوب تهران را فرا می گیرد.

این شرایط روز سه شنبه برای استان های «کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، قم، البرز، جنوب استانهای تهران و سمنان و نیمه غربی اصفهان» انتظار می‌رود.

روزهای چهارشنبه نیز استان های «کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، زنجان، همدان، قزوین، مرکزی، اصفهان، قم، خراسان شمالی، البرز، تهران، سمنان، خراسان جنوبی، یزد» با وزش باد شدید در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید مواجه خواهند بود.

این شرایط اثرات مخاطره آمیزی همچون «خیزش گرد و خاک در نواحی مستعد، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت و آمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل» در پی دارد.

توصیه می شود برای مواجهه مناسب با این شرایط نسبت به «اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویر نوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی» اقدام شود.