شناسهٔ خبر: 146367 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

کنترل قیمت ساخت مسکن با ثبات در قیمت مصالح ساختمانی ممکن می‌شود

ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار ارائه زمین به مردم و سازندگان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ثبات در قیمت مصالح ساختمانی باید در سیاستگذاری‌ها باشد تا بهای تمام شده ساختمان کنترل شده و در طول روند ساخت قابل پیش‌بینی باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت قیمت مسکن در کلانشهرها گفـت: در ماه‌های اخیر به ویژه در فصل جا به جایی مستاجران با وجود تداوم رشد نرخ اجاره بها در تابستان، در حوزه خرید و فروش شاهد رکود نسبی و کاهش نوسانات قیمتی بودیم و حتی در برخی از مناطق گزارش‌هایی از کاهش قیمت مسکن نیز منتشر شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش عرضه واحدهای مسکونی به بازار موجب رفع تشنگی بازار شده و همین امر عاملی بر کاهش قیمت مسکن خواهد بود افزود: در حال حاضر واحدهای مسکونی زیادی در شهرهای جدید خالی از سکنه هستند که با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی شناسایی شده که به بازار عرضه خواهند شد از طرفی با قول وزیر راه و شهرسازی به زودی چند هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید به مالکان تحویل داده می‌شوند که تاثیر بسیار خوبی بر کاهش قمیت در بازار ملک خواهد داشت.

وی تاکید کرد : طبق آماری که وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اقدامات خوبی در جهت ارائه زمین به مردم برای ساخت خانه‌های روستایی نیز انجام شده است و تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به مردم واگذار می‌شود که در صورت اجرای گسترده این طرح شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها و یا ماندگاری بیشتر روستائیان خواهیم بود. از سوی دیگر یکی از موضوعاتی که در کنار ارائه زمین به مردم مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد، ثبات در قیمت مصالح ساختمانی است تا بهای تمام شده ساختمان ها کنترل شده و در طول روند ساخت قابل پیش‌بینی باشد. 

به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: در کنار این موارد، مشوق‌های جدیدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه شده که در کنار مشوق‌های سال گذشته وزارت راه می‌تواند مالکان بافت‌های فرسوده را بیش از پیش برای نوسازی خانه‌هایشان مجاب کنند. تداوم اجرای این برنامه‌ها در کنار ارائه تسهیلات به موقع از سوی بانک‌‎ها و اطلاع رسانی دقیق و گسترده، تاثیرات بسیار خوبی در بازار مسکن خواهد داشت.