شناسهٔ خبر: 146463 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

درجلسه ستاد لجستیک استان عنوان شد؛

لزوم جذب مشاور قوی برای انجام مطالعات دهکده لجستیک استان مرکزی

جلسه لجستیک استان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: تصویب پروژه دهکده لجستیک در استان مرکزی به سرعت انجام شد، اما امروز در بخش اجرا با وجود همه پیگیری ها، پیشرفت های لازم حاصل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی( استان مرکزی)، حمید انعامی مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به موضوع پیگیری مرکز لجستیک استان از طریق ستاد ملی لجستیک در تهران و ارزیابی پیشرفت این پروژه، اظهار کرد: تصویب این پروژه در استان مرکزی به سرعت انجام شد، اما امروز در بخش اجرا با وجود همه پیگیری ها، پیشرفت های لازم حاصل نشده است.

وی افزود: در جلسه هفته گذشته مقرر شد که دستگاه های عضو، پیشنهادات خود را مطرح کنند تا پیشرفت این پروژه به سرعت حاصل شود.

انعامی با اشاره به عملکرد استان اصفهان در این حوزه و لزوم استفاده از تجربیات مثبت این استان، گفت: ستاد ملی سازمان صمت استان را متولی امر معرفی کرد، اما مسئله اینجاست که این پروژه در کشور جدید است و همین امر قدری روال کار را کند کرده است. متاسفانه در اراک سرمایه گذار بخش خصوصی مناسب نیز در اختیار نداریم و این شرایط نیز بر سرعت کار تاثیرگذار بوده است. اگر بخش خصوصی وارد پروژه شود قطعا روند کار بهتر پیش می رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: برای انجام مطالعات دهکده لجستیک استان مرکزی باید مشاوری قوی به کار گرفته شود.

علی اکبر اسدی با اشاره به اینکه احداث این مرکز، مهمترین پروژه سازمان صمت است که مدیرکل در این جلسه حضور ندارد و متاسفانه مدیران کل شرکت شهرک های صنعتی، جهاد کشاورزی و مدیر فرودگاه اراک نیز  با وجود اهمیت بسیار بالای موضوع لجستیک، در این جلسه حضور ندارند، اظهار کرد: اصل موضوع این است که مدلی طراحی شود تا زیرساخت ها اجرایی شوند، سپس واگذاری انجام گیرد و طی جلسات قبل مقرر شد که مجری اینکار شرکت شهرک های صنعتی یا سازمان همیاری یا بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی با همکاری سازمان همیاری به مسئله ایجاد زیرساخت های دهکده ورود کند.

اسدی با بیان اینکه یکی از دلایل تبدیل شدن مرکز لجستیک استان مرکزی به دهکده، دسترسی همزمان به راه آهن و فرودگاه است به همین دلیل مطالعات این طرح باید طی هماهنگی با راه آهن و فرودگاه اراک انجام گیرد، گفت: مطالعه برای کل پروژه ۴۰۰ هکتاری باید توسط یک مشاور قوی انجام گیرد و در فاز نخست اول برای ۶۰ هکتار مطالعات خود را ارائه کند. مشاور نیز باید ماهانه گزارشی از عملکرد و مطالعات خود ارائه دهد تا براساس این مطالعات ماهانه ریل گذاری و مسیر دهکده مشخص شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: امروز مسئله واگذاری زمین به شرکت شهرک های صنعتی موضوعیت دارد و باید با بررسی جوانب از این شرایط عبور کنیم. پس از واگذاری، شرکت شهرک ها باید با رویکرد توسعه زیرساخت ها و تعیین چارچوب قیمتی جذاب، زمینه راه اندازی دهکده لجستیک استان مرکزی را ایجاد کند. باید در این دهکده از تمام ظرفیت های ریلی، هوایی و جاده ای اراک برای تخلیه بار یا بارگیری استفاده شود.

وی با این پیشنهاد که راه آهن به عنوان دستگاه مسئول دهکده لجستیک استان معرفی شود، افزود: در این راستا باید بررسی های لازم صورت گیرد، همچنین باید گزینه های سرمایه گذاری را نیز مدنظر داشت و از ظرفیت بخش صنعت استان نیز باید استفاده شود. اگر شرکت صنعتی قوی که بتواند در این حوزه سرمایه گذاری کند وجود دارد، بررسی و رایزنی لازم انجام شود و در کنار آن با راه آهن هماهنگی لازم صورت گیرد. فرآیند مربوطه تا جلسه آتی تهیه شود تا در صورت حضور سرمایه گذار، تمامی موارد شرح داده شود.