شناسهٔ خبر: 146581 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند برگزار می‌شود

رهنما نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های استوایی اقیانوس هند با شعار "هشدار سریع برای همه" با مشارکت سازمان هواشناسی کشور و به میزبانی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، نخستین کنفرانس بین المللی توفان های استوایی اقیانوس هند با شعار "هشدار سریع برای همه" در دو روز و به صورت مجازی با مشارکت سازمان هواشناسی کشور و دستگاه های اجرایی مرتبط به میزبانی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۲ مصادف با ۹ و ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

مهدی رهنما "رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و دبیر علمی اولین کنفرانس بین المللی توفان های استوایی اقیانوس هند" گفت: به جهت هم افزایی و تبادل تجربیات در زمینه پایش و پیش بینی توفان های گرمسیری در منطقه شمال اقیانوس هند با توجه به تحت تاثیر قرار داشتن سواحل جنوبی ایران در دریای عمان نسبت به توفان های گرمسیری و قدرت بالای این نوع از توفان ها در تولید امواج بزرگ و همچنین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تشکیل پنل توفان های گرمسیری موسوم به PTC، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین المللی پایش و پیش بینی توفان های گرمسیری را برای سال جاری میلادی ارائه نمود، که در این راستا پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با مشارکت سازمان هواشناسی نخستین کنفرانس بین المللی توفان های استوایی اقیانوس هند را به ریاست سحر تاج بخش مسلمان "معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور" و بهزاد لایقی "سرپرست معاونت پیش بینی سازمان هواشناسی کشور" به عنوان دبیر اجرایی و اینجانب به عنوان دبیر علمی برگزار می‌کند.

دبیر علمی این کنفرانس گفت: از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس بین المللی می توان به گردآوری و بحث در خصوص آخرین دستاوردهای علمی مربوط به تغییر اقلیم و پیامدهای آن برای مناطق تحت تاثیر توفان های حاره ای، آگاهی بخشی ذینفعان از توفان های دریایی، آثار و پیامدهای آن، زمینه ‌سازی یافتن راهکارهای مناسب برای مقابله با آثار اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، حمل و نقل دریایی و کاربری های ساحلی و دریایی توفان های گرمسیری اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد، برگزاری این نوع از کنفرانس ها موجب کسب نتایج مناسبی در راستای تبادل اطلاعات و دانش از قبیل استفاده از تجربیات روز دنیا در زمینه های پایش و پیش بینی، توسعه زیر ساخت های لازم برای شبکه پایش، بانک اطلاعاتی و مدل های محاسباتی پیش بینی و همچنین توسعه زیر ساخت های لازم برای سامانه های هشدار سریع خواهد شد.

رهنما در ادامه در خصوص میهمانان و سخنرانان این کنفرانس بین المللی گفت: در این کنفرانس میهمانان و سخنرانان ویژه ای از مقامات کشوری و لشکری حضور دارند که به ارائه نظرات خود می پردازند همچنین در بخش بین الملل این کنفرانس سخنرانانی از کشورهای تحت تاثیر این پدیده از جمله چین، میانمار، فیلیپین، هند، مالزی و عمان اعلام آمادگی نمودند که به صورت مجازی به ارائه نظرات خود می پردازند.

دبیر علمی این کنفرانس به سیاست های مشوق برای جلب مشارکت پژوهشگران در این کنفرانس اشاره نمود و ادامه داد: به سه مقاله برتر که از طریق فرآیند داوری انتخاب می شوند تحت عنوان طرح پژوهشی، مورد حمایت مالی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور قرار خواهد گرفت.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور افزود: دو مجله علمی و پژوهشی به صورت شماره ویژه اقدام به چاپ مقالات برتر این کنفرانس خواهند کرد. همچنین حمایت ISC و سیویلیکا نیز برای این کنفرانس اخذ شده و مقالات منتخب بر این اساس رده بندی و بایگانی خواهند شد.

رهنما در پایان افزود: علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه به تارنمای دبیرخانه این کنفرانس به نشانی http://ptc.rimas.ac.ir اقدام نموده و همچنین جهت مشاهده برگزاری این کنفرانس به صورت زنده با مراجعه به نشانی www.aparat.com/rimas.ac.ir اقدام کنند.