شناسهٔ خبر: 147230 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر سمنان ابلاغ شد

شورای عالی شهرسازی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار سمنان، ضوابط بلندمرتبه‌سازی در شهر سمنان را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با هاشمی استاندار استان سمنان، مصوبه شورا را با موضوع ضوابط بلندمرتبه سازی در شهر سمنان، ابلاغ کرد. 

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۰ شهریور امسال، مصوبه ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان درخصوص  " ضوابط بلند مرتبه سازی در شهر سمنان "  را  با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ کمیسیون ماده پنج شهر سمنان، صورتجلسه مورخ ۶ خرداد ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره چهار (کمیته مقررات، لوایح و سیاستگذاری) و پیرو صورتجلسه مورخ ۲ مرداد ۱۳۹۸ شورای‌عالی با موضوع  " نحوه تعیین ضرورت و تعیین عرصه مناسب جهت احداث ساختمان‌های بلند مرتبه "  مورد بررسی قرار داد.

بر اساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری و تصویب این شورا، مقرر شده است تا کلیات احداث ساختمان‌های بلند در زون واقع در منطقه موسوم به بلوار شهید نوروزی (محدوده پیوست) بر اساس شرایط موجود، میزان عرصه مناسب در دسترس و احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در همین زون قبل از ابلاغ ضوابط عام بلند مرتبه‌سازی، با شرایط دو شرط انجام شود.

در شرط نخست، حداقل نصاب عرصه برای احداث ساختمان بلندمرتبه با حداکثر تعداد طبقات ۱۲ سقف از روی کد ارتفاعی معبر، یکهزار مترمربع و حداقل نصاب عرصه برای احداث ساختمان بلند مرتبه با حداکثر تعداد طبقات ۱۵ سقف، ۱۵۰۰ مترمربع است. بدیهی است مطابق ضوابط عام ساختمان‌های بلند، حداکثر سطح اشغال در ساختمان‌های بلند مرتبه ۴۰ درصد است.

همچنین، طبق شرط دوم این شورا، تشخیص میزان تراکم مناسب برای عرصه‌های مورد تقاضا،  متناسب با موقعیت مکانی و محور وقوع  ملک با رعایت مقررات جاری (پدافند غیر عامل، مدیریت بحران و ... ) با در نظر گرفتن جمیع جهات و دسترسی‌ها، عارضه‌سنجی ترافیکی، شعاع عملکرد مناسب خدمات عمومی و همچنین نحوه جانمایی توده ساختمانی در عرصه و رعایت ملاحظات قانونی، فنی، سیما و منظر شهری و ...  بر عهده کمیسیون ماده ۵ استان خواهد بود.