شناسهٔ خبر: 147231 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

۱۰۴ هکتار اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به محدوده شهر سیرجان الحاق می‌شود

ببینید | یازدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری در سال ‌جاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق ۱۰۴ هکتار اراضی به محدوده شهر سیرجان موافقت کرد و مقرر شد تا طرح تفصیلی اراضی با واحدپذیری ۶ تا ۷ هزار واحد و تامین سرانه‌های خدماتی با رعایت ۶ شرط به تایید کمیسیون ماده ۵ استان برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با فداکار استاندار کرمان، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح شهر سیرجان-الحاق اراضی نهضت ملی مسکن، ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۴ شهریور ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان در خصوص الحاق حدود ۱۰۴ هکتار اراضی دولتی به محدوده شهر سیرجان برای طرح نهضت ملی مسکن، را  با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد.

بر این اساس با توجه به این نکات؛  مکاتبه مورخ ۹ شهریور ۱۴۰۲ سازمان ملی زمین و مسکن به شماره ۳۳۶۵۲/۱۴۰۲/۶۰۰ مبنی بر رفع مشکلات مربوط به مالکیت اراضی و در حال انجام بودن اقدامات لازم جهت اخذ سند مالکیت به نام سازمان مذکور، مکاتبه شماره ۴۰۱۰۰۰۸۹۱۶ مورخ ۴/۵/۱۴۰۱ شرکت آب منطقه‌ای مبنی بر عدم وقوع این قسمت ( ۱۰۴ هکتار )  از پلاک مربوط در زون آب شرب شهر، و گزارش مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در تیر ماه ۱۴۰۱ مبنی بر امکان احداث مسکن در این اراضی با توجه به نرخ نسبتا پائین فرونشست ( ۰-۱ cm/y)  با الحاق اراضی فوق به محدوده شهر سیرجان موافقت کرد.

بر این اساس مقرر شده است تا طرح تفصیلی اراضی با واحدپذیری ۶ تا ۷ هزار واحد و تامین سطوح و سرانه‌های خدماتی، در مقیاس محله تا شهر، بر اساس مصوبه شورای‌عالی در زمینه «تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها» و رعایت موارد زیر مورد تصویب کمیسیون ماده (۵) قرار گیرد.

۱. ضمن استعلام مجدد از اداره کل راهداری استان ، حریم و حاشیه ۳۰ متر محور واقع در سمت غرب اراضی ( محوردسترسی شهر سیرجان به فرودگاه و شهرک صنعتی شماره ۲) از محدوده اراضی حذف شود . همچنین به ضرورت عدم اخلال در ترافیک عبوری محور مذکور دسترسی اراضی  حتی الامکان از محور موجود در سمت شمال اراضی(حدفاصل اراضی راه‌آهن و اراضی مورد نظر) تامین شود.

۲. ضمن استعلام مجدد از اداره کل منطقه‌ای ذیربط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حریم حفاظتی اراضی پادگان متعلق به نیروی دریایی واقع در جنوب محدوده در صورت تداخل از محدوده اراضی الحاقی حذف و ضوابط مربوط به حریم امنیتی اعم از نوع کاربری قابل استقرار و میزان ارتفاع مجاز آن ، عینا در طرح لحاظ شود.

۳. حریم خطوط انتقال برق و همچنین حریم قنوات متروک  متداخل با اراضی بر اساس نظر مراجع ذیربط قانونی در طرح  رعایت شود.

۴. با توجه به کمبود شدید منابع آب شهر سیرجان و بنا به تاکید وزارت نیرو، هرگونه تامین آب برای استقرار جمعیت در اراضی الحاقی، صرفا از طریق مدیریت مصرف منابع آب شرب شهر امکان پذیر خواهد بود.

۵.  با توجه به محدودیت‌های شدید سیرجان در توسعه افقی خصوصا در مواجهه با پدیده بسیار جدی فرونشست و تعدد  متقاضیان احراز صلاحیت شده، این اراضی عملا تنها فرصت توسعه افقی شهر است که شرایط فنی و شهرسازی لازم برای توسعه شهری را دارا هستند. بنابراین، ضروری است بارگذاری در این اراضی با رعایت تمامی ملاحظات لازم متناسب با نیاز بالقوه موجود انجام شود. علاوه بر این، لازم است در راستای ماده (۱۲) قانون جهش تولید مسکن بازپس گیری اراضی دولتی رها شده واگذاری به سایر دستگاه ها، از جمله اراضی ۷۰ هکتاری در تصرف دانشگاه در جنوب شهر به صورت جدی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گیرد.

۶.  با توجه به اینکه بخش‌های وسیعی از اراضی واقع در شمال شرق شهر (از جمله اراضی پیرامون راه آهن و بخشی از اراضی نیروی دریائی)  بر زون آب شرب شهر واقع می باشد، لازم است از استقرار هرگونه کاربری و فعالیت در این عرصه ها با توجه به اخلال جدی در تغذیه طبیعی آبخوان خودداری شود.  

در پایان تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، نقشه محدوده شهر با لحاظ الحاق مذکور جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شود.