شناسهٔ خبر: 147297 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد؛

بهره‌مندی از مزایای کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان

ببینید | افتتاح آزادراه شیراز_اصفهان با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در آیین افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان گفت: آزادراه شیراز-اصفهان، بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشوراست که با کاهش ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر نسبت به محور موجود، زمان سفر میان دو مرکز فرهنگی_تاریخی کشور را ۲ ساعت کمتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و معاون وزیر راه وشهرسازی که برای افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان، همراه با وزیر راه و شهرسازی به استان فارس سفر کرده بود، گفت: آزادراه شیراز-اصفهان، بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور است که با کاهش ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر نسبت به محور موجود، زمان سفر میان دو مرکز فرهنگی-تاریخی کشور را ۲ ساعت کاهش می دهد.

 خادمی افزود:‌ با توجه به موقعیت ویژه ایران در شاهراه ارتباطی شرق و غرب، یکی از برنامه‌های احیای این جایگاه توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور است و مهمترین ویژگی‌های راه‌های موجود در آن‌ها سرعت، سهولت دسترسی، ایمنی و کوتاه تر شدن مسیرها است.

وی ادامه داد: آزادراه شیراز-اصفهان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور است که بهره برداری از آن موجب تحول حمل و نقل از بنادر جنوب به سمت استان های مرکزی و شمالی کشور می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابر پروژه شیراز-اصفهان را طولانی ترین مسیر آزادراهی کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در ساخت این آزادراه دو اقدام بزرگ مهندسی صورت گرفته است که شامل اجرای روسازی بتنی در ۵۰ کیلومتر از پروژه و احداث پل سردار شهید سلیمانی در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی است که به عنوان مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور در پنجمین کنفرانس بین المللی پل، عنوان سازه برتر را به خود اختصاص داده است.

خادمی در خصوص مزایای روسازی بتنی توضیح داد و گفت:‌ اجرای روسازی بتنی موجب افزایش ۲ برابری عمر رویه ها نسبت به روسازی آسفالتی می شود و با کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در دوره بهره برداری علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، عمر راه را به عنوان بخشی از سرمایه های ملی افزایش می دهد.

وی ادامه داد: روسازی بتنی باکاهش آلاینده های زیست محیطی موجب حفظ محیط زیست می شود که با در نظر گرفتن متغیرهای ترافیک و مقاومت بستر، این نوع روسازی برای مسیرهای آزادراهی مطلوب تر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه صنعت گردشگری و رشد اقتصادی در مناطق عبوری را یکی دیگر از مزایای این آزادراه برشمرد و افزود:‌ علاوه بر کاهش ۲ ساعت از زمان سفر بین دو مرکز مهم فرهنگی- هنری کشور، مسیر این آزادراه بسیار زیبا است و از چشم نواز ترین مناطق طبیعی در استان فارس، دشت های سرسبز و ییلاقات دیدنی عبور می کند و این ویژگی ها می تواند راه را به یک مقصد گردشگری تبدیل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بهره برداری از آزادراه شیراز-اصفهان را منجر به افزایش ۹ درصدی طول آزادراه های کشور دانست و اعلام کرد:‌ این آزادراه یک مسیر میان‌بر برای اتصال استان های فارس و اصفهان است که یکی از ماندگارترین افتخارات دولت مردمی در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور به ثبت رسیده است.

خادمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۷ از ایزدخواست تا اصفهان توضیح داد و گفت: این قطعه ۱۲ و نیم کیلومتر و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: به منظور اتمام هرچه سریع‌تر این بخش و بهره مندی از مزایای کل آزادراه بیش از ۲۰۰ نفر نیروی انسانی به همراه ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، ساخت آزادراه شیراز-اصفهان به دست متخصصان و مهندسان ایرانی با تکیه بر تولیدات داخل کشور را مهمترین دلیل نامیدن این آزادراه به ابرپروژه بومی در حوزه آزادراهی اعلام کرد.