شناسهٔ خبر: 14733 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آغاز پانزدهمین همایش توسعه مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی

بررسی برنامه‌های طرح‌جامع مسکن / پیوند علمی دانشگاهی با مباحث اجرایی / تاکید بر توانمندسازی خانوارها و بالابردن شاخص‌های سکونتی در حوزه مسکن، بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی

حامد مظاهریان پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی و با تمرکز بر طرح جامع مسکن به عنوان چشم‌انداز بخش مسکن تا ۱۴۰۵ آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران صبح امروز دوشنبه ۲ آذر با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهرین معاون امور مسکن و ساختمان، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی، محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن، محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سید محمد پژمان رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل، محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن و ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن در دانشگاه تهران آغاز شد.

حامد مظاهریان در این مراسم با بیان اینکه اولین دوشنبه اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی اسکان بشر نام‌گذاری شده است و امسال سی امین سالی است که این گردهمایی برگزار می‌شود گفت: دولت‌ها برای سامان‌دهی میلیون‌ها انسان بی‌سرپناه اقدام می‌کنند. از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۷ هرساله با همکاری دستگاه‌های اجرایی مسکن همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران برگزار شد اما وقفه‌ای ۵ ساله در برگزاری همایش به وجود آمد و سال ۱۳۹۳ چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با موضوع بررسی چالش‌های این بخش در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن افزود: مسکن با حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی پیوند دارد و سیمای جامعه را نشان می‌دهد. این همایش هر ساله در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تا پیوند علمی دانشگاهی با مباحث اجرایی برقرار شود. طرح جامع مسکن نیز بر همین اساس تدوین شده و در طول سال بررسی می‌شود و دانشگاهیان نیز می‌توانند نظرات خود را درباره آن ارائه دهند.

مظاهریان بر لزوم توانمندسازی خانوارها و بالا بردن شاخص‌های سکونتی در حوزه مسکن، بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تاکید کرد و گفت: تصمیم‌سازان بخش مسکن با مسئولان حوزه مالی و پولی در ۲ سال گذشته جلسات متعددی را برگزار کردند و صندوق پس انداز یکم پرداخت تسهیلات ساخت و تسهیلات بافت‌های فرسوده نتیجه این نشست‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های کیفی و کمی در بخش مسکن بالا رفته است گفت: با این حال همچنان در این بخش با مشکلانی مواجه هستیم. ساختار جمعیتی، تغییر فرهنگ و مسائل اقتصادی بخش مسکن را با مشکل مواجه کرده و تغییرات سیاستی در این بخش را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه اصلاح طرح جامع مسکن در ۲ سال گذشته در دستور کار قرار گرفت گفت: شورای راهبردی بازنگری طرح جامع چالش‌های این حوزه را بررسی کرد و بر این اساس سندی جامع تدوین شد.

مظاهریان افزود: در این همایش برنامه‌های بخش مسکن با محوریت طرح جامع مسکن در ۷ محور مسکن اجتماعی، توسعه نظام تامین مالی مسکن، برنامه‌ریزی شهری (سیاستگذاری زمین)، فن‌آوری در صنعت ساختمان، مسکن روستایی، سیاستگذاری شهرهای جدید (بازآفرینی شهری پایدار) و حوزه‌های اجتماعی مسکن بررسی می‌شود و کارگاه‌های تخصصی نیز در نظر گرفته شده است. تمام صاحب نظران در فرا حوزه‌ای بودن بخش مسکن تاکید دارند و امیدواریم این همایش سبب شود در مسیر توسعه اقتصاد گام برداریم./

نظر شما