شناسهٔ خبر: 147499 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مکاتبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار کرمان ابلاغ شد؛

موافقت با الحاق ۲۷۸ هکتار به محدوده شهر رفسنجان برای طرح نهضت ملی مسکن

ببینید | یازدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری در سال ‌جاری شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق ۲۷۸ هکتار به محدوده شهر رفسنجان برای طرح نهضت ملی مسکن موافقت کرد و مقرر شد تا طرح جامع این اراضی با واحدپذیری ۱۱ هزار واحد و با رعایت چارچوب‌هایی پس از تائید دبیرخانه شورای‌عالی، ملاک اقدامات بعدی در کمیسیون ماده (۵) قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با فداکار استاندار کرمان مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر رفسنجان ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان موضوع « الحاق ۲۷۸ هکتار به محدوده شهر رفسنجان در راستای طرح نهضت ملی مسکن» را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک  مورد بررسی قرار داد و با الحاق اراضی موردنظر به محدوده شهر موافقت و مقرر کرد تا طرح جامع  اراضی مذکور با واحدپذیری ۱۱ هزار واحد و با رعایت چارچوب زیر پس از تائید دبیرخانه شورایعالی ملاک اقدامات بعدی در کمیسیون ماده (۵) قرار گیرد:

۱- بنا به تاکید وزارت نیرو و با توجه به بحران تامین آب و ممنوعیت حفر چاه در پهنه دشت رفسنجان، همچنین با عنایت به جابجایی جمعیت موجود و عدم استقرار جمعیت جدید در اراضی الحاقی خارج از شهر رفسنجان، تامین آب صرفا از طریق صرفه جویی در منابع موجود و یا از طریق روش هایی چون بازچرخانی آب صورت پذیرد.

۲- حریم رشته قنات ها و آبراهه های متداخل با اراضی بر اساس استعلام مجدد از آب منطقه ای در طرح لحاظ گردد . همچنین حریم کیفی چاه آب شرب مجاور در صورت تداخل با زمین به کاربری های متناسب، نظیر فضای سبز  اختصاص یابد.

۳- با توجه به قرارگیری شهر رفسنجان و اراضی الحاقی در مسیر سیلاب، طرح هدایت و جمع آوری آبهای سطحی تهیه و در طرح اعمال شود.

۴- حریم خطرزایی و ایمنی خط لوله گاز واقع بر ضلع شرقی اراضی، از اداره کل پدافند استان استعلام و بر اساس پاسخ مربوطه، حریم ایمنی از محدوده اراضی حذف و حریم خطرزایی از طریق استقرار باند فضای سبز حفاظتی رعایت شود.

۵- حریم خط انتقال برق متداخل با اراضی، مطابق پاسخ استعلام شرکت برق منطقه‌ای رعایت شود.

۶- ساخت و ساز در اراضی با رعایت فاصله ۲۵۰ متر از مرز آرامستان واقع در شرق اراضی انجام شود.

۷- اقدامات قبلی انجام شده جهت ایجاد فضای سبز و کاشت درختان در داخل محدوده اراضی و مجاور کنارگذر جنوب غربی، در قالب نوار سبز حفاظتی در طرح ابقا و تکمیل شود.

۸- با توجه به عدم امکان الحاق اراضی جدید به محدوده و به منظور استفاده کامل از ظرفیت اراضی الحاقی و پاسخگویی کامل به متقاضیان مسکن حمایتی، الگوی تراکمی ساخت و ساز در اراضی، متناسب با الگوی غالب تراکم ساختمان ها در شهر رفسنجان، به صورت ۲ و ۳ طبقه در نظر گرفته شود.

۹- کاربری‌های خدماتی از سطح محله تا شهر بر اساس مصوبه شورای‌عالی در زمینه «تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری‌های شهری و تعیین سرانه آنها» تامین شود.

۱۰- مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی طرح به تائید شورای هماهنگی ترافیک استان برسد.

همچنین بر اساس این مصوبه به موارد زیر تاکید شد:

-لزوم اتخاذ تدابیر مناسب و موثر توسط استانداری کرمان و اداره کل راه و شهرسازی استان و در زمینه تعیین تکلیف تجدید نظر طرح جامع با توجه به تطویل بسیار زیاد مراحل تهیه، بررسی و تصویب در استان و سپری شدن بیش از ۱۵ سال از پایان افق طرح جامع.

- اتخاذ تدابیر حفاظتی در خصوص عرصه های یکپارچه زراعی و باغی داخل محدوده در تجدید نظر طرح جامع با توجه به ارزش باغات.

- بازپس گیری اراضی مازاد دانشگاه علوم پزشکی در غرب شهر به منظور بهره برداری در طرح های مسکن حمایتی.

- عدم گسترش افقی شهر ازطریق مصوبات موردی یا طرح تجدیدنظر، با عنایت به محدودیت‌های توسعه افقی نظیر فرونشست در پهنه های پیرامونی شهر (به غیر از پهنه های جنوبی)، تراکم بسیار پایین شهر رفسنجان و خالی شدن بافت مرکزی شهر و مهاجرت شهروندان بومی به بافت پیرامونی که علاوه بر مغایرت این امر با اصول فنی و شهرسازی، با عنایت به اختلاط جمعیت شهر با اتباع خارجی و سکونت اتباع مذکور در بافت مرکزی، منجر به پیامدهای اجتماعی و امنیتی خواهد شد.

- اهتمام مدیریت شهری به نوسازی بافت های فرسوده با استفاده از قوانین ومقررات موضوعه و مصوبات شورایعالی نظیر مصوبه «سیاست های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری» به منظور افزایش عرضه مسکن و پاسخگویی به تقاضای مربوطه و احیای بافتء‌های مذکور که عمدتا در مرکز شهر است، از طریق بازگرداندن ساکنان اصلی این بافت ها از مناطق پیرامونی.

در پایان تاکید شده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی طرح ها خواهشمند است دستور فرمائید نقشه محدوده شهر با لحاظ الحاق مذکور جهت ابلاغ به مراجع ذیربط تحویل دبیرخانه شورایعالی شود.