شناسهٔ خبر: 147520 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گام‌هایی سبز برای صرفه جویی در انرژی

مدیریت سبز اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با هدف حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها و محیط‌های اداری با استفاده از فن‌آوری‌های روز، اقدامات موثری را بعمل آورده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ یکی از وظایف دستگاه‌های اجرایی تلاش در جهت حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها و محیط‌های اداری است لذا برای اجرای استانداردها و معیارهای دائمی صرفه‌جویی در انرژی، تعیین و کنترل دقیق مصرف انرژی در ساختمان، امری حیاتی است.  

یکی از روش‌های کنترل هزینه‌های جاری دولت‌ها، مدیریت سبز است چرا که هرماهه به صورت مستمر بخشی از اعتبارات جاری صرفِ پرداخت هزینه انرژی مصرفی می‌شود از این رو صرفه‌جویی و کاهش میزان مصرف از اولویت‌های این اداره بشمار می‌رود.  

در این راستا شاخص‌هایی همچون مصرف انرژی، مصرف آب، مدیریت پسماند عادی، مصرف سوخت وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و تجهیزات و آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار مورد توجه است.  

اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در زمینه مدیریت آب، نسبت به استفاده از شیرهای الکترونیکی و اهرمی برای جلوگیری از هدر رفت آب، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای و گونه‌های مقاوم به خشکی در فضای سبز، تغییر ساعات آبیاری فضای سبز به شب‌ها برای راندمان بهتر و صرفه‌جویی در مصرف آب اقدام نموده است.  

در زمینه بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف نیز تدابیر کاربردی و اقداماتی صورت گرفته است که شامل استفاده از لامپ‌های کم مصرف در ساختمان‌ها و محوطه‌های باز، سرویس‌های دوره‌ای شیرآلات و تجهیزات موتورخانه‌ای، اسیدشویی و تعویض صافی‌ها و تأکید بر خرید و استفاده از تجهیزات کم‌ مصرف است.  

با توجه به اهمیت مدیریت پسماند، اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این حوزه نیز اقداماتی از جمله تفکیک کاغذ و استفاده از کاغذ بازیافتی، جمع‌آوری برگ‌های پاییزی و شاخ و برگ گیاهان هرس شده به منظور تهیه کودهای ورمی‌کمپوست و کاهش استفاده از کودهای شیمیایی، تفکیک زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و فروش آنها به مراکز بازیافت، توانمندسازی مجازی با هدف کاهش مکاتبات کاغذی را انجام داده است.  

طرح تعویض پنجره‌های فرسوده و نصب پنجره‌های دو جداره در ساختمان این اداره‌کل یکی دیگر از اقدامات انجام شده بوده است که در راستای کاهش تلفات انرژی انجام و با این اقدام علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان و کاهش آلودگی صوتی، کاهش میزان مصرف انرژی حاصل شده است.  

خاموش نمودن سیستم‌های سرمایشی یکساعت قبل از پایان ساعت کاری، کاهش روشنایی‌ها در اتاق‌های دارای نور طبیعی، نصب سایه بان بر روی کولرهای آبی و ... از دیگر اقدامات بعمل آمده در راستای کاهش مصرف برق بوده است.  

 اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در سالجاری ضمن بررسی مفاهیم پایداری و ضرورت توجه به مبحث انرژی در مقوله پایداری، به راهکارهای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از انرژی با استفاده از فن‌آوری‌های روز، جامه عمل پوشانده است و در این رابطه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.